'Apple verdient relatief weinig aan HomePod'

'Apple verdient relatief weinig aan HomePod'

16-02-2018 13:55 Laatste update: 26-04-2018 13:33

De HomePod kost 216 dollar om te maken. Apple houdt een relatief kleine winstmarge over. De winstmarges van concurrerende slimme speakers zijn groter.

De speaker van Apple wordt in de VS voor 349 dollar verkocht, goed voor een winstmarge van 38 procent. Dat berekende TechInsights, schrijft Bloomberg. Ter vergelijking: op de Google Home van 99 dollar pakt Google 66 procent winst en Amazon heeft op de Echo van 99 dollar een winstmarge van 56 procent.

TechInsights vermoedt dat Apple de winstmarge zo laag ligt om zo veel mogelijk van de relatief dure HomePods te kunnen verkopen. Andere Apple-producten hebben traditioneel een vrij hoge winstmarge. Zo heeft de iPhone X een winstmarge van zo'n 64 procent en op de eerste Apple Watch zat een winstmarge van bijna 75 procent.

6 jaar in ontwikkeling

Ook andere smartphonemakers pakken dergelijke marges op hun telefoons. Let wel dat bij die marge alleen het verschil tussen de verkoopprijs en de prijs voor de onderdelen en fabricage worden vergeleken. Daar komen nog alle kosten bij die een bedrijf maakt voor het ontwikkelen en ontwerpen van het toestel en de technieken die er in zitten. In het geval van de HomePod zijn die kosten mogelijk aardig: Apple heeft zes jaar aan de speaker gewerkt.

Bekijk ook wat andere smartphones kosten om te produceren.


Waarom Apple met Siri achterloopt op Amazon Alexa en Google Assistant


Meer over slimme speakers:

Hoe slim is de smarthome-strategie van Apple?

De HomePod: een typische Apple-zet