AR-project Invisible Seams toont de wereld achter de kledingmerken

AR-project Invisible Seams toont de wereld achter de kledingmerken

18-04-2016 11:14 Laatste update: 27-04-2018 07:07

Een wandeltocht in SoHo New York verandert met AR in een live documentaire over de effecten van de kledingindustrie

Invisible Seams is een augmented reality-project dat de wereld achter de fashion-billboards onthult, terwijl je door de winkelstraten van SoHo New York loopt. Logo's op de kledingwinkels activeren augmented reality en laten zo interviews horen met bijvoorbeeld arbeiders die in landen werken waar grote merken hun kleding laten produceren.

Het is een project van Amerikaanse video-kunstenaars Jennifer Stock en Sarah Nelson Wright.

SoHo was ooit een belangrijk productiecentrum voor Amerikaanse kleding, maar heeft zich ontwikkeld tot een groot winkelgebied met internationale kledingketens. De gebruikers van Invisible Seams kunnen al wandelend luisteren en kijken naar de geschiedenis van dit gebied en de ontwikkeling van fast fashion. Ze krijgen informatie over de impact van de mode-industrie op mensen en het milieu. Sterke shopper die dan nog voor vijf euro een T-shirt aanschaft. Invisible Seams is gedeeltelijk gefinancierd via Kickstarter. Bekijk de promotiefilm van Jennifer en Sarah hier.

Hit is een slim project met makkelijke AR-uitbreidingsmogelijkheden voor alle winkelgebieden ter wereld, want de logo's van de merken zijn overal hetzelfde. De winkelketens kunnen er weinig tegen doen, behalve natuurlijk een eigen AR-project maken om het imago weer wat op te poetsen.