'Tienduizend mensen verwijderden Facebook-account'

'Tienduizend mensen verwijderden Facebook-account'

12-04-2018 10:53 Laatste update: 13-04-2018 14:28

Tienduizend mensen zouden hun Facebook-account hebben verwijderd na een oproep van het programma Zondag met Lubach.

Dat concludeert NU.nl na een steekproef onder ruim 8.200 mensen die zich hadden aangemeld voor de pagina 'Bye Bye Facebook' van Lubach. In totaal zeiden gisteravond zo'n 30.000 mensen mee te doen aan de actie. Van de 8.200 bekeken accounts bleek het profiel van 2.800 deelnemers donderdagochtend niet meer te bestaan.

Daarmee lijkt zo'n 34 procent van het totale aantal deelnemers van de actie daadwerkelijk te zijn vertrokken, zo'n 10.000 mensen dus. Dat is 0,1 procent van het totaal van circa 10 miljoen Nederlandse Facebook-gebruikers. Het is mogelijk dat Nederlandse gebruikers hun account los van de actie van Lubach definitief hebben afgemeld van Facebook, maar dat is nauwelijks te meten. Een verwijderd Facebook-account is bovendien pas na twee weken definitief verwijderd. Tot die tijd kunnen gebruikers hun account nog heractiveren zonder verlies van berichten, vrienden en likes. Ook kunnen ze beslissen weer een nieuw account aan te maken.

De hashtag #ByeByeFacebook werd de afgelopen dagen op social media volgens Coosto, specialist in socialmedia-monitoring, in 4854 berichten gebruikt. Daarmee is de hashtag in Nederland bijna even populair als #deletefacebook dat sinds 18 maart in 5287 berichten is gebruikt.

Geen exodus

De cijfers van de Facebook-paginalikes van grote Nederlandse media geven ook een indicatie van het effect van 'Bye Bye Facebook'. Waar dat aantal likes normaal gesproken wekelijks met 0,1 tot 0,3 procent stijgt, is nu een lichte daling te zien, maar meestal niet meer dan 0,1 procent. Sommige mediapagina's vertonen nog steeds een lichte groei.

'Geen significatie verandering'

"We zien sinds de actie van Arjen Lubach geen significante wijziging in het Facebook-gebruik in Nederland," zegt Levi Witbaard, marketing director van OBI4wan, een bedrijf dat voor ruim duizend klanten een tool voor socialmedia-monitoring biedt. "We monitoren het aantal berichten op Facebook, niet het totaalaantal gebruikers in Nederland. Maar kijkend naar de populaire Facebook-pagina’s in Nederland zie je slechts een minimaal verschil."

Witbaard verwacht nauwelijks effect op de lange termijn. "Het lijkt erop dat dit snel overgewaaid zal zijn. Er zijn bijvoorbeeld ook massale oproepen geweest om WhatsApp te verwijderen vanwege de overname door Facebook, maar uiteindelijk heeft bijna niemand dat gedaan. "

Like ook Bright.nl op Facebook