'Uber-auto van fataal ongeluk had te weinig sensoren'

'Uber-auto van fataal ongeluk had te weinig sensoren'

29-03-2018 10:28 Laatste update: 10:26

De zelfrijdende testauto van Uber die een dodelijk ongeluk veroorzaakte, had te weinig sensoren aan boord. Hij nam daardoor de omgeving niet optimaal waar.

Dat zegt Velodyne, één van de leveranciers van de technologie waarmee de auto's van Uber zelfstandig rijden, tegen persbureau Reuters. Door het verminderen van het aantal sensoren op het dak (van zeven naar één) had de auto een 'dode hoek' van drie meter rondom de auto, zeggen verschillende oud-werknemers van Uber en Raj Rajkumar, expert op het gebied van zelfrijdende auto's.

Lidar

De sensoren, genaamd Lidar, houden objecten op de weg in de gaten met laserstralen. De vorige zelfrijdende auto's van Uber, zoals de Ford Fusion-modellen, hadden nog wel zeven van deze sensoren aan boord. 

Het is mogelijk dat het gebrek aan sensoren een rol heeft gespeeld in het dodelijke ongeluk met een 49-jarige voetganger in de Amerikaanse staat Arizona. Waarom Uber het aantal Lidar-sensoren op de nieuwe Volvo XC90-testauto heeft verminderd, is niet duidelijk. Op vragen daarover van Reuters wil het bedrijf niet reageren. 

Auto's van de weg

Uber heeft al zijn zelfrijdende auto's van de weg gehaald na het dodelijke ongeluk. Al eerder verbood Arizona Uber om nog testen met zijn zelfrijdende auto's uit te voeren. Het was zover bekend de eerste keer dat een zelfrijdende auto een voetganger fataal aanrijdt. 

Het is niet de eerste keer dat een zelfrijdende auto een dodelijk ongeluk veroorzaakt. Tesla werd vorig jaar september medeschuldig bevonden aan een ongeluk in Florida waarbij de inzittende van een zelfrijdende auto om het leven kwam.

Zo werkt de technologie die auto-ongelukken moet voorkomen:


Lees ook:

Zelfrijdende auto's: 'Nieuwkomers willen te snel'

Wanneer kopen we eindelijk een zelfrijdende auto?