Nieuws

'eSports groeit in Nederland twee keer sneller dan in EU'

28 maart 2018 15:41

Het Nederlandse publiek voor eSports groeit naar verwachting een stuk harder dan het gemiddelde in Europa.

De Nederlandse markt voor eSports was in 2017 goed voor een omzet van 9,4 miljoen dollar, melden betaalbedrijf PayPal en marktonderzoeker Superdata. Dit jaar stijgt die omzet naar verwachting tot bijna 11,5 miljoen dollar, in 2019 zet de stijging door tot ruim 14,5 miljoen.

Die omzet komt door een stijging van Nederlands publiek voor eSports. In 2017 waren er nog bijna 1,5 miljoen unieke Nederlandse kijkers voor eSports. Dit jaar worden ruim 1,8 miljoen kijkers verwacht, in 2019 moet dat doorgroeien naar 2,2 miljoen kijkers.

Twitch en YouTube

Dat publiek volgt eSports via de platformen Twitch en YouTube Gaming. Populaire gamers en de platforms zelf verdienen aan advertenties en donaties die kijkers doen. Het onderzoek van PayPal en Superdata vroeg in elk Europees land 1000 eSports-kijkers naar hun kijkgedrag. Uit dat onderzoek blijkt dat de groei in Nederland een stuk groter is dan in Europa. In Europa wordt naar verwachting dit jaar de voorlopige piek bereikt, met een groei in publiek van 13 procent. In 2019 valt die groei naar verwachting terug naar 7 procent.

Nederland

Ter vergelijking: in Nederland wordt een groei van respectievelijk 24 en 21 procent verwacht. "In Nederland zien we hoe bijvoorbeeld hoe de eDivisie steeds professioneler en populairder wordt, ook onder de gewone voetbalfans", zegt Jan-Willem Roest, General Manager van PayPal Benelux.

eSports zijn het populairst in Rusland, Zweden en Denemarken. 84 procent van de kijkers is man. Jongeren van tussen de 18 en 24 jaar kijken het meest naar eSports met een aandeel van 38 procent, gevolgd door 25 tot 34-jarigen met 33 procent. Die verhoudingen zijn niet veranderd ten opzichte van vorig jaar.

Lees ook:

Nederlands e-sportspubliek groeit snelst van Europa

'Kijken game-streams populair in Nederland'