Nieuws

Mercedes lanceert Nederlandse deeltaxi

5 maart 2018 20:13

Het Amerikaanse deeltaxi-bedrijf ViaVan, voor de helft van Mercedes-Benz, zet vandaag voet aan wal in Amsterdam.

Na New York, Washington en Chicago is Amsterdam de eerste Europese stad waar het bedrijf lanceert. Dat gebeurt met een team van vijf mensen. Berlijn en Londen moeten later dit jaar volgen. Reizigers kunnen via het bedrijf taxiritten delen. De software hiervoor werd ontwikkeld door het New Yorkse bedrijf Via, dat in 2017 samen met Mercedes-Benz ViaVan begon.

"Onze app stuurt je naar een virtuele halte op je route", vertelt ceo Chris Snyder. Daar pikt de chauffeur jou en andere reizigers op, zo kun je samen de kosten delen. Voor een rit binnen de ring betaal je vijf euro per persoon.

Zelfstandige chauffeurs

ViaVan werkt in eerste instantie, net zoals Uber, samen met zelfstandige chauffeurs. "We zijn nog op zoek naar bestuurders, maar hopen uiteindelijk meer dan duizend chauffeurs aan ons platform te verbinden", zegt Snyder.

De ondernemer hoopt bovendien samen te werken met publieke vervoerders zoals GVB. "In Berlijn doen we dat met de BVG, daar lanceren we een deel-shuttlebus. In Nederland voeren we nog gesprekken over dergelijke samenwerkingen", zegt Snyder die verder geen namen noemt.

Minder wagens

Behalve lagere taxikosten, zegt ViaVan zich te onderscheiden doordat het meer passagiers kan vervoeren met minder wagens. "We vervoeren twee tot drie keer meer mensen met dezelfde hoeveelheid auto's als een reguliere taxidienst", zegt Snyder.

De ondernemer kan bovendien gebruik maken van het netwerkt en de kennis van Mercedes. De autofabrikant gaat in de toekomst mogelijk ook busjes leveren aan de chauffeurs van ViaVan.

Drukke markt

De startup begeeft zich desondanks op een drukke markt met taxi's, Ubers en carpool-diensten zoals Toogethr en BlaBlacar. Snyder zegt zich geen zorgen te maken. "We zijn de enige met een volledige focus op gedeelde ritten en hebben hier geavanceerde software voor ontwikkeld."

Ook voor boze taxichauffeurs, die praten over een aanval op het kantoor van Uber in Amsterdam, is de ceo niet bang. "Onze dienst vervangt het werk van de chauffeur niet, maar is een aanvulling. Ze zijn vrij om voor iedereen te rijden wie ze maar willen."

Diepe zakken

Hubert Andela, directeur van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), koepelorganisatie voor werkgevers in personenvervoer, noemt de komst van de nieuwe aanbieder 'prima', maar moedigt het niet perse aan. "Het is een open markt", zegt hij. "Maar het zal heel moeilijk worden om een plekje te veroveren."   

Volgens Andela is er al jaren heel veel concurrentie op de taximarkt, zeker in Amsterdam. "De marges zijn klein en het aanbod voor de klant groot. Een investeerder achter dit bedrijf heeft daarom diepe zakken nodig." 

Vast bedrag

Een paar honderd Amsterdamse taxichauffeurs zouden zich inmiddels bij ViaVan hebben aangemeld. Volgens Snyder krijgen ze een vaste vergoeding voor elke rit. Het bedrijf rekent een commissie van 15 procent. Over zijn exacte inkomsten doet Snyder geen uitspraken.

"We behandelen onze chauffeurs met respect en geven hen een eerlijke compensatie. In alle steden waar we nu actief zijn hebben we daarom nog geen problemen gehad", beweert de ceo. "Ook in Nederland zijn de reacties tot dusverre positief."

Snyder staat er daarom voor open om naar meer Nederlandse steden uit te breiden. "Ik weet dat er autodeeldiensten zijn die het hier niet hebben gered, maar ik weet ook dat wij een sterke formule hebben. Elke markt is anders, maar we gaan ervoor."