Elektrisch Renault-busje kan CO2 in je straat schelen

Elektrisch Renault-busje kan CO2 in je straat schelen

26-02-2018 14:24 Laatste update: 26-04-2018 13:33

Er was tot nu toe weinig keus voor ondernemers die elektrisch wilden bezorgen. Maar Renault komt nu met een full-size bus die rijdt op een accu.

Wie nog steeds niets wil geloven van het opwarmen van de aarde, is wellicht toch gevoelig voor fijnstofmetingen in zijn eigen straat. In de grote steden is de concentratie rommel in de lucht al jaren te groot. Maar tot op heden kon je van de TNT of DHL moeilijk vragen elektrisch te bezorgen, simpelweg doordat er te weinig aanbod is. Op Terschelling rijdt TNT met een omgebouwde Nissan e-NV200 met verhoogd dak, maar als de buurvrouw even losgaat op Zalando is die al gauw te klein. Daarnaast is er nog de Kangoo ZE en dan houdt het wel ongeveer op.

De nieuwe elektrische Renault Master is een grote bus waar straten vol online shopverslaving inpassen. Het bereik is slechts 120 kilometer (200 volgens de officiele cycli's), maar binnen een stad kun je daar een volle dag op rijden van distributiecentrum naar klant. Zeker omdat het verbruik bij snelheden onder de 50km/u laag is. De bus wordt verkrijgbaar in allerlei varianten qua lengtes (3), hoogte (2) en opbouw. De kleinste versie kost 60.000 euro. 

Met het Easy Connect-systeem maakt Renault het eenvoudig om bij te houden waar alle busjes van een bedrijf zich bevinden. Handig om klanten op de hoogte te kunnen houden waar hun koelkast blijft. De markt heeft nu een stap gezet, tijd voor de overheid om de dieselbusjes uit het stadscentrum te gaan weren. 

Lees ook:

Getest: elektrisch busje Nissan e-NV200 Evalia

Dit elektrische busje verslaat Tesla en Ferrari

Retrobusje van Volkswagen komt terug, en wordt elektrisch