Nieuws

'iPhone steeds populairder onder Nederlandse jongeren'

19 februari 2018 17:53

Ruim de helft van de Nederlandse jongeren heeft op dit moment een iPhone, ten koste van onder meer Samsung.

Van alle Nederlandse jongeren (tussen 12 en 20 jaar), had 52 procent een iPhone in het vierde kwartaal van 2017, tegenover iets minder dan 44 procent in het vierde kwartaal van 2016. Dat blijkt uit doorlopend onderzoek in het Consumer Insights Panel van Telecompaper.

Daarmee is Apple volgens het onderzoeksbureau permanent marktleider onder Nederlandse jongeren geworden. Eind 2015 had Apple nog een marktaandeel van 38 procent, gevolgd door Samsung met 34 procent. Waar Apple groeide, heeft Samsung onder jongeren flink ingeleverd: 7 procentpunten voor een huidig marktaandeel van minder dan 27 procent onder jongeren.

Ook onder twintigers groeit Apple ten koste van Samsung. 41 procent van de twintigers had in het laatste kwartaal van 2017 een iPhone, 7 procentpunten meer dan twee jaar geleden. Ondertussen is het bezit van Samsung-telefoons onder twintigers gedaald tot 36 procent.

Minder dan 1 procent

Invloed van de omgeving is volgens Telecompaper een belangrijke factor in het succes van de iPhone. Dat merken vooral de andere Android-merken. LG en Sony verloren bijna 4 procentpunten marktaandeel, HTC 2 procentpunten. De merken zijn alle drie gedaald tot een marktaandeel van minder dan 1 procent onder jongeren van tussen de 12 en 18 jaar.

Jongeren vinden iPhones overigens niet te duur. De jongeren bezitten recente modellen vier van de vijf iPhones werd door de jongeren nieuw aangeschaft. Telecompaper baseert de cijfers op eigen onderzoek onder bijna 9.800 respondenten in de leeftijdsgroepen tussen 12 en 80, die over het laatste kwartaal van 2017 zijn ondervraagd.

In onze koopgids Bright Stuff raden wij je van alle iPhones op dit moment de iPhone 8 aan. Lees hier waarom.

Volg Bright op YouTube