Nieuws

AR-bril Magic Leap verschijnt in meerdere versies

14 februari 2018 11:35

De gehypte augmentedreality-bril van Magic Leap verschijnt nog dit jaar. Het goedkoopste model kost evenveel als een high-end smartphone.

Dat zei Magic Leap-CEO Rony Abovitz tijdens de Code Media-conferentie. Volgens Abovitz verschijnt de mysterieuze augmented-reality-bril nog dit jaar, in de vorm van een op ontwikkelaars gerichte Creators Edition. "De bril is niet meteen voor iedereen, maar voor mensen die de toekomst alvast willen zien", aldus Abovitz. Over de prijs is hij nog vaag: 'in de buurt van een high-end pc'. Zo'n pc kost al snel 1500 euro.

Een instapmodel voor massaverkoop kost volgens Abovitz straks ongeveer hetzelfde als een high-end smartphone. Die prijsklasse strekt van zo'n 700 tot meer dan 1000 euro. Op de vraag of de consumentenversie van de bril net zo veel zou kosten als een iPhone X (hier 1159 euro) zei Abovitz in ieder geval geen 'nee'. Er komt waarschijnlijk ook nog een versie die duurder wordt dan de Creator Edition.

Geen augmented reality

Overigens spreekt Abovitz zelf niet van augmented reality. Die term wordt volgens de CEO meer geassocieerd met AR-platformen op smartphones. Abovitz spreekt zelf van 'spatial computing': de mogelijkheid om virtuele objecten onder meer op verschillende dieptes in de echte wereld te plaatsen. 

Daarbij gaat het bijvoorbeeld om het bekijken van basketbalwedstrijden van de NBA op een virtueel scherm dat je met de bril op aan een muur ziet hangen. Om die samenwerking met de NBA aan te kondigen toonde Magic Leap een filmpje met oud-basketballer Shaquille O'Neal, die volgens Abovitz een 'Magic Leap Large' op zijn hoofd had. Mogelijk verschijnen de verschillend geprijsde edities van de Magic Leap dus ook in verschillende formaten.

1,4 miljard aan investeringen

In het voorjaar maakt het bedrijf meer duidelijk over wanneer de eerste versie van de bril verschijnt. Het gaat daarbij om de creator edition, het middelste model op de prijsladder van Magic Leap. Het bedrijf werkt al sinds 2010 aan zijn bril, die pas eind vorig jaar voor het eerst werd getoond.

De startup heeft tot nu toe 1,4 miljard dollar aan investeringen binnengehaald, en werd in 2016 door Forbes op een waarde van 4,5 miljard dollar geschat.

Kartonnen AR-bril

Het Nederlandse Aryzon introduceerde onlangs een goedkope kartonnen AR-bril, die werkt met smartphones, voor 30 euro. Bright sprak met mede-oprichter Maarten Slaa.

Meer over augmented reality:

Commentaar: Apple loopt ineens voorop met AR

Microsoft HoloLens nu ook te koop in Nederland

'Apple wil in 2020 AR-bril op de markt brengen'

Kijk ook onze review van Lenovo's AR-headset Star Wars Jedi Challenges.

Volg ook ons YouTube-kanaal