Nieuws

Mercedes-Benz A-klasse moet S-klasse gevoel geven

13 februari 2018 08:28

Mercedes maakt zijn instapper een stuk meer bij de tijd. Vanaf mei moet de auto beschikbaar zijn in Nederland.

De vorige Mercedes-Benz A-klasse kon niet helemaal op tegen de concurrentie. De Audi A3 was fraaier en mooier afgewerkt. De BMW 1-serie reed beter. De Volvo V40 kon altijd de Zweden-kaart trekken. Met de nieuwe auto moet Mercedes de concurrentie aankunnen. De auto is achterin minder claustrofobisch door 22mm extra schouderruimte. Dat klinkt weinig, maar kan net het verschil maken. De auto is ook 3 centimeter langer, wat het comfort ook ten goede moet komen.

Maar de troef die de A-klasse moet spelen is het infotainmentsysteem. Het nieuwe MBUX heeft een door Mercedes zelf ontwikkelde spraakassistent die leert van gebruik. Dus rijd je altijd dezelfde route langs je maîtresse op woensdagmiddag, dan vertelt je Mercedes als daar een file staat. Een aantal merken zetten in op de spraaktechnologie van Amazon of Google, Mercedes gaat het zelf proberen. Deze zomer hopen we je te kunnen vertellen wat beter werkt. 

Miniatuurvoorbeeld

Enorm scherm

Piéce de resistance is het gigantische scherm dat we ook in de E-klasse al zagen. Dat begint ergens in je linkerooghoek en houdt rechts buiten beeld op. De vraag is even of je nog instapgeld betaalt voor deze optie, of dat je dan inmiddels al op C-klasse bedragen zit. Hetzelfde geldt voor de zelfrijdende technologie en zelfs het uiterlijk.

De vorige A-klasse stond op de beurs en in de folder met een volledig AMG-pakket vol indrukwekkende spoilers en grote velgen. De leaseversies die hier in Nederland veel gereden wordt had wieldoppen en een bumpertje met een aanzienlijk minder potente uitstraling.

Later dit jaar zullen we zien welke versies en opties hier te koop zijn en kunnen we daar meer over vertellen. Voor nu ziet de A-klasse er veelbelovend uit, met meer binnenruimte, een knapper smoelwerk en indrukwekkende technologie.

Miniatuurvoorbeeld

Lees ook onze autoreviews in de rubriek Duurtest