Nieuws

'Apple moet abonnementmodel afkijken van Amazon'

7 februari 2018 17:01

Critici stellen dat Apple zijn diensten in een abonnementsmodel, zoals Amazon Prime, moet aanbieden.

Apple heeft al jarenlang een vast stramien als het gaat om wat de sterke en zwakke kwartalen zijn. Het laatste kwartaal van elk kalenderjaar is het sterkst, dan wordt in het eerste kwartaal een daling ingezet, in het tweede kwartaal volgt het laagste punt en in het derde kwartaal stijgen de omzet en winst weer.

Apple-analist Horace Dediu stelt in de Wall Street Journal dat Apple zijn diensten moet bundelen in een abonnement. Internetreus Amazon doet dat in steeds meer landen met zijn Prime-abonnementen: toegang tot een videodienst, muziek, cloudopslag en snellere gratis verzending van producten uit de webwinkel. Overzichtelijk en aantrekkelijk voor consumenten, een constantere inkomstenbron voor Amazon.

Constantere inkomsten

Apple zou de grote verschillen tussen zijn kwartaalprestaties kunnen gladstrijken met zo'n model. "Neem iCloud, Apple Music, de nieuwe Apple Tv-app, de aanstaande eigen tv-series en meer, en Apple wordt van een bedrijf gedreven door verkoophits ineens een bedrijf dat voorspelbare, consistente inkomsten uit een abonnementsmodel haalt", schrijft de krant.

Zo'n model zou het voor veel gebruikers van Apple-producten aantrekkelijker maken om over te stappen naar Apple Music. Het zou het vreemde model voor los betalen voor iCloud wegnemen: waarom moet je nog eens 2,99 euro per maand betalen voor 200 GB opslagruimte die je makkelijk vol krijgt met foto's?

Apple moet afkijken bij Amazon, het simpeler maken voor zijn klanten en daar nog geld aan verdienen ook. Als je 't zo leest, klinkt dat eigenlijk precies als iets dat Apple op veel vlakken toch al doet. 

Meer over Apple:

Apple weet precies wat het doet

De HomePod: een typische Apple-zet