Beeld © VanMoof / Charlotte Visser
Beeld © VanMoof / Charlotte Visser
Nieuws

VanMoof wil 'Apple onder de fietsbouwers' zijn

21 januari 2018 19:32

"Het draait niet om coolheid. Als je gelooft in functionaliteit, komt er vanzelf een mooi product", zegt VanMoof-oprichter Taco Carlier.

De wereld aan het fietsen helpen

Precies dat is wat Carlier met zijn moderne stadsfietsen ook in de rest van de wereld hoopt te bereiken. “En het mooie is dat het aan het veranderen is. Grote steden beginnen in te zien dat het geen optie meer is om asfalt aan te leggen. Er wordt geïnvesteerd in fietsinfra.”

Niet zo vreemd dus dat de fietsen van het Amsterdamse bedrijf het zo goed doen in Amerikaanse steden als New York en San Francisco.
Door de langere woon-werkafstanden en de heuvelachtige straten is een elektrische fiets daar geen overbodige luxe. De ambitie van Carlier is dan ook groot. “We willen wereldwijd een van de grootste in stadsfietsen worden.”

De Apple van de fietsmerken

Een gedurfde uitspraak voor een fietsenmerk dat pas in 2009 werd opgericht en dus geen rijke historie heeft, zoals concurrenten Batavus, Sparta en Gazelle wel hebben. Maar Carlier wil absoluut niet met die merken vergeleken worden. Hij ziet VanMoof eerder als de Apple onder de fietsenbouwers. Zo veel mogelijk één product, dat over de hele wereld wordt verkocht.

“Ik heb liever één model dat ik over de hele wereld verkoop, dan zevenhonderd verschillende modellen in Nederland." Van dat ene model VanMoof zijn er wel vier verschillende types te koop. Twee gewone stadsfietsen, een elektrische variant en daarnaast de SmartBike. In die laatste fiets ziet Carlier de toekomst.

Fietsendiefstal uitbannen

De SmartBike is voorzien van gps en kan worden gekoppeld aan je smartphone, waardoor tracking mogelijk is. Mocht de fiets gestolen worden – en dat gebeurt nog wel eens in Nederland – dan kan die gemakkelijk worden opgespoord. “Ons doel is fietsendiefstal oplossen. Dat diefstal straks echt geen zin meer heeft.”

Op de vraag of de fiets niet inmiddels is uitontwikkeld reageert Carlier dan ook fel. “De ontwikkeling heeft misschien lang stilgelegen, maar een product is nooit uitontwikkeld.” Hij denkt vooral in ‘nieuwe technieken, nieuwe mogelijkheden’ en vindt het mooi om bestaande technologieën als eerste in het frame van een fiets te stoppen.

Broederliefde

Toch is Carlier niet degene bij VanMoof die daar het meeste mee bezig is. Dat is zijn broer Ties, met wie hij het bedrijf samen oprichtte. Vanuit Taiwan, waar de fietsen voor de Aziatische en Amerikaanse markt in elkaar worden gezet, houdt hij zich bezig met het eindproduct. “Hij is iets meer ondernemend. Ik doe meer de financiën.”

De verre afstand zorgt ervoor dat de broers elkaar maar een paar keer per jaar zien. “Dat is wel gek en zwaar”, geeft hij toe. Toch is werken vanuit Taiwan, het centrum van de internationale fietsindustrie, een must voor VanMoof. “Ze zijn daar ontzettend goed in zowel massaproductie als kwaliteitscontrole.”

Eerste investeerders

Het afgelopen jaar ging VanMoof voor het eerst op zoek naar investeerders. In een paar weken tijd werd 6,5 miljoen euro, deels via crowdfunding, bij elkaar gesprokkeld. Fors meer dan waarop gehoopt werd. Met het geld wil de fietsenfabrikant nieuwe winkels openen. Ook moet de productie omhoog en wordt er geïnvesteerd in het terugvinden van gestolen fietsen.

Zo gemakkelijk als het geld toen binnenstroomde, ging het in de beginjaren nog niet. VanMoof begon middenin de crisis. Financieel moest alles op eigen kracht. “Daarom hebben we altijd ontzettend zuinig moeten opereren”, vertelt Carlier.

Crisis zorgt voor creativiteit

“Op de centen letten is lastig, maar ik had het niet willen missen.” Juist door die financiële beperking werden de broers uitgedaagd om zo inventief mogelijk te werk te gaan. Een fiets te maken die zich onderscheidt van wat er al bestaat.

Dat raadt hij dan ook andere startups aan. “Soms wordt geadviseerd om snel op zoek te gaan naar investeerders. Ik zeg: Ga eerst maar eens drie jaar op zolder aan je product werken.”

Het resultaat is volgens de ondernemer een product dat gericht is op functionaliteit. Het merk VanMoof mag dan wel hip en hot zijn, daar wil Carlier niets van weten. “Het draait niet om coolheid. Als je gelooft in functionaliteit, komt er vanzelf een mooi product.”

Dit artikel verscheen eerder in Z Life

Lees ook:

VanMoof haalt 2,5 miljoen euro op bij fans