Nieuws

100.000 klanten voor Bol.com-abonnement

20 december 2017 16:10

Een mijlpaal. Binnen een jaar na de introductie zijn er meer dan 100.000 Bol.com-klanten die een Select-abonnement hebben.

Met Bol.com Select kun je voor 9,99 euro per jaar 400.000 Select-producten op dezelfde of een andere dag laten leveren, ook in de avond en op zondag.

Daarnaast hoef je ook geen bezorgkosten te betalen voor bestellingen die niet onder de Select-producten vallen. Normaal rekent Bol bezorgkosten voor bestellingen onder de 20 euro. Bij deze producten is er wel kans dat je wat langer moet wachten op bezorging omdat je het bezorgmoment niet kunt aanpassen.  

Een geslaagd experiment

"We zijn heel enthousiast over Select", zegt Huub Vermeulen, algemeen directeur Bol.com, tegen RTL Z. Hij noemt Select 'een experiment', maar wel één die nu al rendabel is. Bol.com 'gooit er zeker wat geld tegenaan', maar in ruil daarvoor bestellen klanten ook vaker producten bij de webshop. En dat is voor Vermeulen veel waard.

"Er begint bij Select-klanten een soort routine te ontstaan. Je hebt iets nodigt, opent onze app en je hebt het dezelfde dag of op een ander moment dat het jou uitkomt binnen." De meeste Select-klanten doen vaker kleinere bestellingen, en laten die veelal 's avonds leveren.

Of de introductieprijs van 9,99 euro nog gaat veranderen, kan Vermeulen niet zeggen: "Daar zijn nu geen plannen voor."

De Select-producten kunnen snel worden geleverd omdat ze in het magazijn van Bol.com staan. Dat aantal moet volgend jaar worden uitgebreid naar een miljoen, mede door de opening van een distributiecentrum in Waalwijk (video onder).

De hete adem van Amazon

Het Select-abonnement is deels afgekeken van Amazon, dat met zijn Prime-abonnement al veel langer pakketjes kosteloos thuisbezorgd. Sinds november is Prime in Nederland beschikbaar. Je krijgt er dan ook toegang tot streamingdienst Prime Video en een betaald account bij gamestreaming Twitch bij.

Prime is met 5,99 euro per maand wel een stuk duurder dan Select. Daarnaast moet je bij Amazon bij de Duitse webwinkel bestellen, met een aanbod dat lang niet alles biedt wat de Nederlandse consument wil. Amazon heeft bijvoorbeeld geen Robijntje, maar wel weer Ariel. Ook het K3-aanbod is er ook erg mager.

Hyperlokaal aanbod

Toch gaat de strijd met Amazon voor Bol.com echt beginnen. Hoe denken ze die te gaan winnen?

"Die vraag is mij de laatste tijd vaak gesteld", zegt Vermeulen. "Natuurlijk houden we onze concurrenten en de markt nauwlettend in de gaten. Nederland is een compleet andere markt dan de VS, en we moeten dichtbij onze eigen kracht blijven: een compleet hyperlokaal aanbod bieden dat relevant is."

Volgens Vermeulen red je het als webshop niet alleen met het aanbod van producten. Ook de betekenis van feestdagen, zoals Moederdag of Sinterklaas, en 'het levensritme' van de Nederlander en Belg begrijpen is volgens hem belangrijk. Keuzes bieden, en vooral niet te duur zijn. Bol.com heeft daar al bijna twintig jaar ervaring mee, en dat moet volgens Vermeulen doorslaggevend voor de toekomst zijn.