Nieuws

Chrome krijgt filter tegen irritante reclame

20 december 2017 12:45

Google Chrome krijgt op 15 februari een filter die irritante reclames automatisch tegenhoudt.

Chrome gaat vanaf die datum reclames tegenhouden die niet voldoen aan de Better Ads Standards, maakt Google bekend. Die regels zijn onder meer tegen pop-ups, automatisch afspelende video's met geluid, beeldvullende reclames met een aftel-timer en grote banners die blijven staan bij het scrollen.

Google kondigde het filter in juni al aan, en zegt dat het niet om een adblocker gaat. Wenselijke reclames worden immers wel doorgelaten. Adverteerders waarvan Chrome de reclames straks automatisch weghaalt, krijgen van Google een melding. Zij kunnen hun reclames dan aanpassen, zodat die wel voldoen aan de Better Ads Standards.

Adblockers tegengaan

Google heeft voor eigenaars van sites ook een rapport, dat toont of hun advertenties aan die standaard voldoen. Na het verwijderen van eventuele irritante reclames kan het rapport opnieuw worden aangevraagd, om te zien of de site nu wel aan de standaard voldoet.

Google zei eerder dat het goed mogelijk is dat ook zijn eigen advertenties door het filter geblokkeerd zullen worden. Google is één van de grootste online advertentiebedrijven. Door dit filter in te schakelen hoopt Google het gebruik van volledige adblockers te ontmoedigen. Zulke blockers houden alle reclames tegen, wat ten koste gaat van de inkomsten van zowel Google als veel sites.