Nieuws

Phil Schiller: 'Face ID-data niet gedeeld met derden'

10 december 2017 22:00

In een exclusief interview met Bright blikt Apple-executive Phil Schiller terug op 2017, op 1997 en vooruit naar de toekomst.

Apple heeft een belangrijk jaar achter de rug. Het hoogtepunt was de introductie van de iPhone X, het jubileumtoestel dat afscheid nam van de kenmerkende Home-knop en door Apple wordt gezien als de richtingaanwijzer voor smartphones voor de komende tien jaar. Maar geldt dat voor de hele sector, zoals bij de originele iPhone het geval was 10 jaar geleden, of inmiddels alleen voor Apple zelf?

Ik kan de vraag persoonlijk stellen aan Phil Schiller, Apples senior vice-president Worldwide Marketing. Da’s een mond vol maar weet dat Schiller al vijftien jaar directielid is van Apple en daarmee een van de machtigste mannen binnen het meest waardevolle bedrijf ter wereld. Je kent hem ook als een van de woordvoerders tijdens Apples productpresentaties, waarin hij meestal de tech specs voor zijn rekening neemt. Hij mag dan eindverantwoordelijk zijn voor marketing binnen Apple, Schiller is een techie in hart en nieren.

Het was Schiller zelf die in september tijdens de presentatie van de iPhone X op het nieuwe Apple Park in Cupertino beweerde dat de iPhone X 'de toekomst van de smartphone is'. Voor wie dat geldt, de hele sector of Apple zelf, antwoordt hij bedachtzaam. “Ik denk alleen aan onszelf. Als wij de juiste dingen kiezen die werken zoals we hadden gehoopt, dan draait het er doorgaans op uit dat ze de hele sector beïnvloeden. Want wanneer wij dingen heel goed doen, dan kopiëren anderen ons maar al te graag”, lacht hij wat besmuikt.

FACE ID: "Derden hebben geen toegang tot Face ID-data"

Schiller staat bij een aantal features stil om te staven hoe toonaangevend de iPhone X volgens Apple is. De eerste is Face ID, de nieuwe beveiligingstechnologie op de iPhone X waarbij gebruikers het toestel kunnen ontsluiten met hun gezicht. “Wat we uiteindelijk doen is privacy en beveiliging nog makkelijker maken, zodat iedereen er gebruik van wil maken.” Face ID is volgens Apple vele malen veiliger dan zijn voorganger TouchID, waarbij men met een vingerafdruk de iPhone ontsloot. Op de opmerking dat andere smartphonemakers al eerder mensen liet inloggen met hun gezicht of iris reageert hij resoluut: “They all stink.

Dan nuanceert hij zich. “Die methoden werken op geen enkele manier zoals Face ID voor ons moet werken. We waren ons er uitermate van bewust dat de functie van de Home-knop, die je aanvankelijk alleen terug naar het Home-scherm bracht, door de jaren heen zo is gegroeid. We voegden TouchID toe. Hij bracht je naar het multitasking scherm. Hij riep Siri op. Hij liet je Apple Pay gebruiken. Allemaal via die ene mechanische knop. Voor Face ID hadden we de best denkbare manier nodig om ons allemaal in staat te stellen je toestel te ontsluiten met je gezicht op een beveiligde manier én om al die andere zaken te ondersteunen. Wat andere partijen hebben geprobeerd met gezichtsbeveiliging valt daar niet mee te vergelijken.”

Apple heeft de reputatie privacy hoger in het vaandel te dragen dan andere techgiganten als Google of Facebook. Het nieuws dat data van de TruDepth-camera, die wordt gebruikt voor Face ID, gedeeld worden met derden, deed menig wenkbrauw bezorgd fronzen. Schiller neemt de tijd voor de vraag. “Welke data worden gebruikt? Waar gaan de data heen? Wie heeft daar toegang tot? Welke rechten heb ik? Dat zijn vragen die we ons als samenleving allemaal moeten stellen. Bij Apple stellen we ze ook telkens weer. Wat betreft Face ID hebben we hard gewerkt om het vertrouwen van onze gebruikers over hoe deze informatietechnologie wordt gebruikt en niet gebruikt, in tact te houden. Face ID-data worden niet gedeeld met derden. Als je Face ID gebruikt, wordt er een algoritme gemaakt en versleuteld door de Secure Enclave op je toestel. Geen enkele derde partij die je de camera laat gebruiken op je toestel heeft toegang tot die FaceID-data. We hebben wel een API gemaakt waarmee ontwikkelaars de gezichtscamera kunnen gebruiken om gezichtsbewegingen te volgen voor hun apps. Om op die manier bijvoorbeeld stickers om je gezicht te wikkelen (zoals in de app van Snap, red.). Dat is iets anders dan FaceID.”

Schiller onderstreept dat Apple aparte richtlijnen en strenge voorwaarden hanteert specifiek voor ontwikkelaars die toegang willen tot gezichtsdata. “Zij moeten bovendien privacy-voorwaarden publiceren waarin ze kenbaar maken waar ze die data voor gebruiken. Zodat je dat als gebruiker weet en een keuze kunt maken of je dat wel of niet wilt doen.” Op de vraag of het berichtvenster van een app waarin een ontwikkelaar toestemming vraagt om de camera te mogen gebruiken voldoende waarschuwing is, reageert Schiller voorzichtig. “We zullen zien. Wij denken van wel. Gebruikers moeten begrijpen dat de camera de manier is waarop hun gezichtsdata wordt opgevangen en dat zij daar de controle over hebben. Mocht dat blijken onvoldoende te zijn, dan zullen we nog strengere richtlijnen gebruiken. Wij proberen heel waakzaam te zijn op dit punt.”

AUGMENTED REALITY: "Een reusachtige mainstream markt"

Terug naar de toekomst. Apple zet momenteel zwaar in op Augmented Reality. Op de vraag hoe AR wel het grote publiek zal bereiken waar Virtual Reality daar nog moeite mee heeft, hanteert Schiller de verre blik. “We hebben zowel VR als AR uitvoerig en langdurig bestudeerd om te zien hoe ze voordelig kunnen zijn voor eindgebruikers. Beide zullen in de toekomst bestaan. VR is nog geen grote eindgebruikersmarkt, maar de contentmakers zijn er mee bezig. Wij vinden het belangrijk dat zij dat op een Mac kunnen doen en hebben daarom de nodige extensies toegevoegd aan macOS.”

Wanneer Schiller over AR begint zet hij een tandje bij. “AR heeft de potentie om vrijwel elke grote software-categorie die bestaat te veranderen. Waar je bij VR een virtuele wereld betreedt en waanzinnige dingen kunt doen in die toegewijde ruimte, breng je bij AR digitale informatie in de echte wereld om ons heen. Het is een perfecte toepassing voor een apparaat als de iPhone, die de prestaties, camera’s en technologie aan boord heeft om hele goede AR te doen. En je hebt ‘m altijd bij je. Om AR op de honderden miljoenen iPhones en iPads te krijgen, hebben we ARkit uitgegeven waarmee ontwikkelaars AR in hun app kunnen bouwen. Dat is volgens ons de sterkste manier om de reusachtige mainstream markt die wij zien te ontsluiten.”

SMART HOME: "We hebben meer tijd nodig"

Apple’s enige echte nieuwe product dit jaar is de Homepod. De slimme speaker werd afgelopen zomer aangekondigd, door Phil Schiller, tijdens Apple’s jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie WWDC in San Jose. Hij zou deze maand verschijnen in de VS, het VK en in Australië, maar Apple heeft de verkoopdatum moeten uitstellen tot begin 2018. Dat gebeurt het bedrijf niet vaak en is pijnlijk. Te meer omdat het volgens velen al een achterstand heeft op Amazon met zijn populaire Echo-speakers voorzien van virtuele assistent Alexa, en op Google met zijn Google Home, momenteel de slimste speaker op de markt.

“We balen dat we Homepod niet kunnen leveren voor de feestdagen. We nemen de tijd om het goed te doen en ervoor te zorgen dat de Homepod echt klaar is wanneer hij uitkomt. We hebben simpelweg meer tijd nodig.” Schiller benadrukt hoe belangrijk deze nieuwe productcategorie is voor Apple. “Muziek zit diep in ons DNA en staat centraal bij Homepod. De naam is trouwens een kleine hommage aan de iPod. Homepod draait om goed ontworpen speakers, om intelligentie waar je de speaker  plaatst en de hoogste muziekkwaliteit krijgt, om Siri die nog meer over muziek weet zodat je haar rijkere vragen kunt stellen over stijlen en artiesten, en om een diepgewortelde verbinding met Apple Music. We gebruiken niet een Bluetooth-verbinding naar de speaker vanaf je iPhone of computer, maar halen de muziek direct uit de cloud waar een enorme bibliotheek staat en al je afspeellijsten. Zodat je letterlijk aan Homepod kunt vragen: speel iets dat ik leuk vind.”

Dat klinkt als een slimme speaker, maar niet als de spil in de smart home waar velen op hadden gehoopt. “Homepod is vooraleerst een te gekke muziekervaring. Het product is ook nauw geïntegreerd met Homekit. Het is geen of-of situatie. Apple Music en Homekit zijn beide even belangrijk. Homepod heeft een ingebouwde hub waarmee je al je Homekit-apparatuur kunt aansturen via Siri. In onze visie moet je een kamer in kunnen lopen waar een Homepod staat en alleen maar hoeven te zeggen: doe de lichten aan, doe de gordijnen dicht, of wat je wilt en dat dat dan ook gebeurt. Homepod speelt een belangrijke rol in de smart home van de toekomst voor Apple.”

THINK DIFFERENT: "Wees stoutmoedig"

Phil Schiller had eerder zes jaar bij Apple gewerkt maar keerde in 1997 terug toen mede-oprichter Steve Jobs het roer weer in handen nam en radicaal omgooide. Apple was bijna failliet, het productassortiment nogal verdwaald en het consumentenvertrouwen nagenoeg opgedroogd. Jobs moest een sterk, helder signaal afgeven. Dat werd de bekroonde Think Different-campagne, die zowel het publiek als de medewerkers herinnerde aan waar Apple voor staat.

Het bedrijf hervond daarop zijn mojo, bracht iconische producten uit als de iMac, iPod en iPhone, verloor vervolgens zijn spirituele leider Jobs en is dadelijk mogelijk het eerste bedrijf in de geschiedenis met een marktwaarde van meer dan een biljoen (!) dollar. Heeft het motto Think Different na twintig jaar niet een update nodig? “Die campagne heeft veel betekenis gehad voor ons allemaal. Het idee achter Think Different is vandaag even belangrijk en waar voor Apple als twintig jaar geleden. De situatie is weliswaar anders, maar de significantie is dezelfde. Mensen vroegen zich destijds echt af waarom Apple zou moeten bestaan en of we zouden blijven bestaan. We moesten keihard werken om terug in de wedstrijd te komen. We moesten hele goede hardware en software maken die perfect samenwerken om de beste gebruikerservaring te geven en daarmee het vertrouwen terug te winnen. Daar moet je de tijd voor nemen en anders durven zijn. Doe dingen die goed zijn en stoutmoedig en voor de eindgebruiker.”

Schiller noemt de AirPods exemplarisch voor die bedrijfsfilosofie. "Zoveel klanten noemen ze hun favoriete Apple product ooit. Het is zo’n simpel product, het is een koptelefoon die je in je oor stopt. Ze werken ook eenvoudig; je haalt ze eruit en de muziek pauzeert. Je stopt ze weer in en de muziek gaat verder. Dat mogelijk maken, vergde een ongelofelijke hoeveelheid technologie. Het zijn eigenlijk twee computers die je in je oren stopt. Klanten vinden ze geweldig. Dat is Apple ten voeten uit. Met Think Different hebben we een eeuwige waarheid aangeboord voor Apple. Dichter bij de kern van ons DNA gaan we denk ik niet komen. Think Different gaat als het goed is nog heel lang mee."

Lees ook:

Review: iPhone X is de spannendste iPhone in jaren

Zo werkt de Face ID-gezichtsherkenning van Apple

'Siri bepaalt of Apple-speaker HomePod een succes wordt'

Afgelopen zomer namen we als een van de eerste media een kijkje bij het nieuwe Apple-hoofdkantoor Apple Park:

Volg ook het Bright YouTube-kanaal