Koop shampoo zonder het water

Koop shampoo zonder het water

21-12-2017 10:24 Laatste update: 26-04-2018 16:08

Twenty maakt schoonmaakmiddelen en shampoo zonder de reguliere 80 procent water.

Twenty maakt huishoudelijke producten zoals schoonmaakmiddelen en shampoo zonder de reguliere 80 procent water. Je koopt dus alleen de 20 procent werkzame stof, vandaar de naam Twenty.

Van zonnebrandcrème tot wasmiddel bestaan de meeste huishoudelijke producten voor meer dan 4/5e deel uit water. Haal het water eruit en voeg dat pas na aankoop toe en je bespaart op allerlei manieren. Van de 5 vrachtwagens hoeft er nog maar één te rijden. De verpakking kan vijf keer zo klein en hoeft niet meer van waterdicht plastic te zijn, de supermarkt kan groter inkopen en wij hoeven minder te sjouwen.

Water weglaten lijkt zo simpel dat je je afvraagt waarom we dit niet meteen doen. Wat door marketing met familieverpakkingen groot geworden is, kan in deze bewustere tijden best weer kleiner. Twenty laat ons consumenten en de industrie zien dat het kan met een wasmiddelpoeder, afwasmiddelblok en shampoocapsule die je thuis met water en flink roeren tot een compleet product maakt.

Behoorlijk briljant idee van Design Academy-student Mirjam de Bruijn (24). Haar Twenty gaat dan ook sinds de lancering tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven de hele wereld over. Ze kwam op het idee toen ze zich realiseerde dat wasmiddel in de afgelopen 10 jaar steeds meer volume inneemt met evenveel wasbeurten. 

De Bruijn heeft met Twenty de Hema design dating gewonnen, wat 10.000 euro startkapitaal en 30 uur coaching betekent.