Nieuws

Providers overtreden wet met misleidende advertenties

9 november 2017 18:06

Nederlandse providers lappen de regels over misleidende advertenties voor smartphones aan hun laars.

Uit onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat Nederlandse telecomproviders en webshops flink adverteren op Google, maar in deze advertenties niet vermelden dat je bij duurdere toestellen een lening afsluit en daarmee een BKR-registratie krijgt. En dat mag niet, zegt een woordvoerder van toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM): "Je moet je houden aan de wet, of het nu om grote reclames in een tijdschrift of kleine advertenties bij Google gaat. De wet is hier glashelder over."

iPhone X voor 216 euro

Onder andere Vodafone, T-Mobile, KPN, Tele2 en Belsimpel plaatsen advertenties op Google Shopping, bijvoorbeeld een iPhone X voor 216 euro of Galaxy S8 voor 34 euro, terwijl deze toestellen een veelvoud ervan kosten. Bij deze advertenties moet volgens de wet een duidelijke waarschuwing staan: 'Geld lenen kost geld'. Ook moeten de abonnementskosten en kosten van de lening duidelijk worden aangegeven.

De regels zijn er om mensen te waarschuwen voor het afsluiten van een krediet. De overheid hoopt dat daardoor minder schulden ontstaan, vooral bij jongeren: een kwetsbare doelgroep die sneller valt voor verleidelijke advertenties. Omdat de Google-advertenties voornamelijk door jongeren worden gezien is dat een reden om te gaan handhaven, zegt de woordvoerder. 

Offline gehaald

In een reactie zegt KPN dat het verplicht is om bij advertenties duidelijk te maken dat het om een krediet gaat: "In dit geval had dat ook uit deze Google-advertenties moeten blijken." De telecomprovider 'betreurt' de situatie en laat weten de advertenties offline te hebben gehaald. Ook Tele2 is na melding van RTL Nieuws begonnen om de advertenties offline te halen. "We gaan nog eens goed kijken naar de regelgeving", aldus de woordvoerder. T-Mobile heeft niet op schriftelijke vragen gereageerd.

Belsimpel, dat als webshop ook met mobiele abonnementen op Google adverteert, bekijkt of het de advertenties gaat verwijderen. Daarvoor gaat het in gesprek met de AFM en Google. Een woordvoerder van Belsimpel noemt het een 'lastige situatie'. Vodafone pakt het anders aan en verandert de titel van zijn Google-advertenties in 'Let op: Geld lenen kost geld'. Op die manier hoopt het bedrijf aan de wet te voldoen.

Google Shopping

De adverteerders wijzen met de vinger naar Google: het is op dit moment namelijk technisch niet mogelijk om in de kleine Google Shopping-advertentie een waarschuwing of krediettabel op te nemen. Ondanks dat blijven providers Google inzetten omdat de advertenties zo veel consumenten bereiken.

Google wil momenteel geen reactie geven. De Shopping-advertenties liggen de laatste tijd vaker onder vuur: zo moest Google een Europese boete van 2,4 miljard dollar betalen omdat het bedrijf de advertenties van zijn eigen Shopping-dienst voortrekt.

Vergelijkingssites niet blij met aangepaste Google Shopping