Nieuws

Twitter gaat melden wie achter advertenties zit

25 oktober 2017 15:19

In reactie op een Amerikaans wetsvoorstel gaat Twitter bekendmaken wie er heeft betaald voor advertenties en op wie de reclame is gericht.

Twitter gaat in de komende weken een ‘transparantiecentrum’ over advertenties openen. Daar kan iedereen zien welke advertenties er op dit moment worden vertoond op het sociale netwerk, hoelang de reclamecampagnes lopen en op wie de advertenties zijn gericht.

Zo kun je ook opzoeken welke advertenties op jou zijn gericht, belooft Bruce Falck van Twitter in een blogpost. Daarnaast wordt het mogelijk voor Twitter-gebruikers om ongepaste advertenties te melden, ongeacht of die reclame op jou is gericht of niet.

Ook komt er een speciale sectie in het advertentie-transparantiecentrum met politieke advertenties. De nieuwe openheid van Twitter valt niet los te zien van de aanhoudende discussies over Russische inmenging in de Amerikaanse verkiezingen via sociale media.

Wetsvoorstel

Vorige week dienden twee Amerikaanse senatoren, Amy Klobuchar en Mark Warner, een wetsvoorstel in dat internetplatforms, zoals Facebook en Twitter, moet dwingen om openheid van zaken te geven over partijen die politieke advertentieruimte inkopen. Ook moeten grote sites bekendmaken op welke doelgroepen politieke adverteerders zich richten, vinden de senatoren.