VanMoof haalt 2,5 miljoen euro op bij fans
Het Amsterdamse fietsmerk VanMoof heeft 2,5 miljoen opgehaald via crowdfunding.
Met het extra geld kan VanMoof flink groeien: het komende jaar moeten er vier of vijf winkels bijkomen. De 2,5 miljoen euro is aanzienlijk meer dan het streefbedrag van 1 miljoen. Als de teller daar was stil blijven staan had de fietsenbouwer vooral kunnen investeren in ontwikkeling en 'misschien een nieuwe winkel kunnen openen', vertelt een woordvoerster.
Maar met de volle 2,5 miljoen kunnen er dus maximaal vijf nieuwe zaken de deuren openen en de verwachtingen zijn dan ook hooggespannen. VanMoof denkt dit jaar de omzet te verdubbelen naar 6 miljoen euro, volgend jaar mikken ze op 11 miljoen euro omzet. Dit jaar verkoopt het merk zo'n 10.000 van de kenmerkende fietsen.
Converteerbare lening
Ongeveer duizend mensen hebben via de crowdfunding geld in de bedrijf gestopt, maar wat ze daar precies voor krijgen, dat is nog niet duidelijk. VanMoof heeft voor 2,5 miljoen euro aan converteerbare leningen uitgegeven. Dat betekent dat de investeerders niet direct aandelen krijgen voor hun geld, maar dat op een later tijdstip wordt bepaald hoeveel aandelen ze voor hun investering krijgen. Hoeveel aandelen de crowdfunders uiteindelijk krijgen voor hun investering hangt af van een volgende grote investeringsronde, waarna de totaalwaarde van het bedrijf beter berekend kan worden.
Begin deze maand haalde VanMoof al 4 miljoen euro op bij investeerder Slingshot. Hoeveel aandelen Slingshot hiervoor kreeg is niet bekendgemaakt, anders dan dat het meer dan 10- en minder dan 50 procent is.
Getest: VanMoof Electrified S
In de wekelijkse Uitpakparty testten we onlangs VanMoofs elektrische fiets Electrified S: