Volvo-spinoff Polestar lanceert elektrische auto met abonnement

Volvo-spinoff Polestar lanceert elektrische auto met abonnement

18-10-2017 07:51 Laatste update: 26-04-2018 16:39

Polestar wil met topmodellen elektrische auto’s een serieuze rivaal van Tesla worden. Het eerste model is niet alleen te koop, je kan er ook een abonnement op nemen.

Polestar was tot voor kort een afdeling binnen het autoconcern Volvo en verantwoordelijk voor de afwerking van enkele luxe en sportieve modellen. Het onderdeel wordt nu losgekoppeld van de Zweedse moeder en gaat als zelfstandig merk de markt op met uitsluitend luxueuze en sportieve elektrische modellen.

Het eerste model, de Polestar 1, wordt een coupé met een hybride motor.  Het model is gebaseerd op de Volvo S90. "Dit is 50 procent Volvo en 50 procent Polestar," zegt coo Jonathan Goodman van Polestar vanuit Shanghai waar de auto dinsdag is gepresenteerd. "Het is de enige hybride auto die we maken. Omdat we deze auto maken voor mensen die vaak langere afstanden rijden is hybride het beste. Je rijdt er 150 kilometer elektrisch mee. Dat is veel langer dan wat bestaande hybride auto’s elektrisch kunnen rijden."


Geliefd

Volgens Carlo Brantsen van autoblad Carros is het begrijpelijk dat er nog geen volledig elektrisch model komt. "Het is verschrikkelijk duur en je rijdt er nog steeds niet ver mee. Daar komt bij dat ze bij Volvo de techniek voor hybride al lang in huis hebben. Door dat in een Polestar model te stoppen denk ik dat ze iets heel goeds in handen hebben."

Brantsen denkt dat Polestar wel eens heel ver kan komen als nieuw merk voor elektrische auto’s. "Het grote voordeel ten opzichte van Tesla is het feit dat ze bij Volvo alle kennis om modellen te bedenken en maken hebben. Je ziet dat ze bij Tesla nu veel problemen hebben met de productie." Ook het merk is volgens hem sterk. "Polestar is een geliefde naam in de autowereld."

Chinees

Polestar valt net als Volvo onder het Geely concern, de grootste autobouwer van China. De fabriek voor het eerste model van Polestar komt ook in China. De bouw daarvan  start medio volgend jaar in Chenzou. In 2019 moet de eerste auto van de band rollen.

Na de Polestar 1 volgen de modellen Polestar 2 en Polestar 3. "De '2' wordt een model dat vergelijkbaar is meet de Tesla Model 3", zegt Goodman. Die auto wordt met een prijs van 35.000 euro toegankelijker voor een groot publiek.  

"En de Polar 3 wordt een SUV. Beide modellen worden volledig elektrisch." Die auto’s komen in respectievelijk 2020 en 2021 op de markt. Volvo zelf kondigde afgelopen zomer aan dat alle modellen vanaf 2019 ook een elektrische variant zullen hebben.

Abonnement

Polestar biedt het eerste model te koop aan voor 130.000 euro, maar het bedrijf verwacht niet dat veel mensen dat geld in een keer betalen. Er is een concept uitgedacht met een autoabonnement. 

"Kijk naar hoe weinig mensen nog een telefoon kopen en liever een abonnement nemen. Wij bieden ook zoiets", legt Goodman uit. "Met het maandelijks betalen van een bedrag. Alles zoals de aanschaf, onderhoud verzekering, de pechhulp valt daaronder.  En we halen hem op als er problemen zijn."

Hoeveel dat maandelijks bedrag wordt, weet het bedrijf nog niet. "Maar waar het om gaat is dat de gebruiker al het gedoe wat er komt kijken bij het hebben van een auto kwijt is. Dit gaat veel verder dan een leasecontract dat eigenlijk alleen maar een financiële afspraak is."


Andere elektrische auto's:

De elektrische Volkswagen e-Golf is verkrijgbaar vanaf 39.000 euro en rijdt op een laadbeurt maximaal 300 kilometer.

De Tesla Model S is verkrijgbaar voor prijzen vanaf 78.000 euro. De theoretische actieradius is 400 kilometer.

De nieuwe Nissan Leaf kost 34.000 euro en kan 400 km halen.

De Opel Ampera-E kost 41.000 euro en haalt in theorie 500 km.