Nieuws

Nieuwe VR-bril van Facebook gericht op groot publiek

11 oktober 2017 21:43

Facebook lanceert begin 2018 een goedkope VR-bril, die zonder pc's of smartphones werkt. De draadloze Oculus Go moet VR naar de massa brengen.

Facebook wil met de nieuwe betaalbare virtualreality-bril Oculus Go het gat dichten tussen goedkopere VR-brillen die met smartphones werken en duurdere VR-headsets die aan pc's vast zitten met een kabel. Facebooks huidige VR-bril Oculus Rift, die aan een pc vast zit, was geen groot verkoopsucces. Er werden in anderhalf jaar tijd naar schatting 1 miljoen stuks van verkocht, ondanks forse prijsverlagingen.

De nieuwe Oculus Go-bril werkt echter helemaal draadloos. De bril is bedoeld als instapmodel en kost maar 199 dollar in de VS. De Europese prijs is nog niet bekend. De Oculus Go komt begin volgend jaar pas op de markt. Volgens Zuckerberg is de ambitie van Facebook dat 1 miljard mensen virtual reality gaan ervaren. Een van de onderdelen van Oculus Go is ruimtelijke geluidsweergave, waardoor je verschillen in afstand en diepte kunt horen. Ook zit er een kleine afstandsbediening met een touchpad bij. 

Ook high-end bril en VR-events

Facebook liet ook een prototype van een nieuwe geavanceerde VR-headset met de codenaam Santa Cruz zien. Met de controllers van die bril zie je je handen in virtual reality. De sensoren in de bril volgen continu jouw positie in de ruimte en die van de controllers. De Santa Cruz-bril verschijnt ook pas in 2018. Ook heeft het bedrijf de prijs van de Oculus Rift verder verlaagd, naar 399 dollar in de VS.

In nieuwe virtuele omgevingen, zogeheten Oculus Venues, kunnen gebruikers volgend jaar in VR sportwedstrijden, concerten en filmpremières bekijken. Deze VR-omgevingen komen naast Facebooks eigen sociale VR-dienst Spaces, waarmee je met een digitaal evenbeeld van jezelf met anderen kunt kletsen of spelletjes kunt doen. 

Oculus Rift verkocht niet goed 

Facebook heeft tot nu toe een bescheiden marktaandeel op de markt voor VR-brillen. Samsungs Gear VR, die werkt met high-end Samsung-smartphones, was volgens onderzoeksbureau IDC de meest verscheepte VR-bril in dat kwartaal (bijna een half miljard stuks). Daarmee had Samsung een marktaandeel van 21,5 procent op de VR-markt. Sony volgde met zijn Playstation VR (429.000). HTC was in dat kwartaal de nummer drie met 191.000 Vive-headsets. Oculus kwam niet verder dan 100.000 verscheepte exemplaren van de Oculus Rift. 

Windows 10

Microsoft biedt later deze maand met een grote update voor Windows 10 ook standaard ondersteuning voor VR-brillen van tal van computermerken, die ook minder dan 400 euro gaan kosten.