Nieuws

Fitbit niet langer nummer 1 op de wearables-markt

4 augustus 2017 11:55

Het Chinese merk Xiaomi is met een marktaandeel van 17 procent Fitbit gepasseerd als 's werelds grootste wearable-fabrikant.

Volgens een onderzoek van Strategy Analystics zijn er in het tweede kwartaal van dit jaar 21,6 miljoen wearables verscheept. Dat is een groei van 8 procent vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2016. De grootste groei kwam van de Chinese fabrikant Xiaomi, bekend van zijn smartphones. Het bedrijf verscheepte 3,7 miljoen wearables, goed voor 23 procent groei in één jaar tijd. Xiaomi is daarmee koploper en passeert Fitbit en Apple.

Met name de spotgoedkope Xiaomi's Mi Band 2 fitnesstracker is in China erg populair. De fitnesstracker met ingebouwde hartslagmeter, stappenteller en notificaties is al voor een paar tientjes verkrijgbaar. Fitbit kan aan de lage prijzen van Xiaomi's fitnesstrackers niet tippen, maar komt desondanks met 3,6 miljoen verscheepte wearables op een tweede plek met 16 procent marktaandeel. Apple verscheepte 2,8 miljoen Apple Watches. Andere merken waren overigens goed voor een gezamenlijke verkoop van ruim 11 miljoen wearables in het tweede kwartaal.

Volgens Strategy Analystics staat Apple op een derde plek omdat Apple alleen dure, highend smartwatches verkoopt en verder geen betaalbare fitnesstrackers in zijn portfolio heeft. Het onderzoeksbureau denkt echter wel dat Apple mogelijk met de Apple Watch 3, die volgens de geruchtenmolen verbeterde gezondheidsfeatures zal krijgen, Xiaomi weleens van de troon kan stoten.