Nieuws

Dit is de nieuwe Google Glass, alleen voor bedrijven

18 juli 2017 19:29

Google-zusterbedrijf X heeft de nieuwe versie van zijn slimme bril gepresenteerd. Glass is voortaan alleen bedoeld voor bedrijven.

X, de onderzoeksafdeling van Google-moederbedrijf Alphabet, heeft dinsdag een nieuwe Enterprise Edition van Glass aangekondigd. De slimme bril is alleen bedoeld voor professioneel gebruik en is niet door consumenten te bestellen.

De slimme bril moet onder andere medewerkers in magazijnen efficiënter laten werken. Ze zien door de bril waar ze pakketten moeten neerleggen. Ook zouden dokters en verplegers met behulp van Glass volgens Alphabet meer aandacht voor de patiënt kunnen hebben, doordat ze minder op een scherm of in een dossier hoeven te kijken. Medewerkers van grote bedrijven als Boeing, DHL en Volkswagen hebben de nieuwe Glass de afgelopen twee jaar getest. 

Rood 'privacylampje'

De nieuwe Glass heeft een langere accuduur, snellere wifi en een betere camera gekregen. Bij het starten van een filmopname, gaat er een rood lampje branden. Zo hoopt het bedrijf de kritiek over privacyschendingen door stiekeme opnames te pareren. 

Bedrijven betalen volgens Wired tussen 1300 en 1500 dollar per Glass. De eerste versie kostte ook 1500 dollar. De nieuwe Glass is ook te gebruiken door mensen die lenzen dragen. Brillenmakers kunnen monturen maken die aan een Glass zijn vast te maken. 

Glassholes

In 2015 stopte Google met de verkoop van Google Glass, nadat de introductie geen succes bleek. Het product was volgens Google nog niet klaar voor de consumentenmarkt. Er ontstond bovendien een grote aversie jegens zogenaamde 'Glassholes' die een Google-bril op hun hoofd hadden.

Breda

De afgelopen jaren doken er nog wel enkele toepassingen van de Google Glass op in de zakelijke markt. Bright TV bezocht vorig jaar een distributiecentrum in Breda waar orderpickers al een prototype van de nieuwe Glass-versie gebruikten om producten sneller te vinden. Bekijk hieronder de reportage:

Abonneer je op het Bright YouTubekanaal

Lees ook: Flop 5: vijf mislukte Google-producten