Nieuws

Opmars adblockers tot stilstand gebracht

27 juni 2017 15:22

De opmars van de adblockers lijkt tot stilstand te zijn gekomen. Op 24 procent van de desktop-pc's is een adblocker geïnstalleerd.

Bij smartphones ligt het percentage adblockergebruikers nog lager: slechts 7 procent maakt gebruik van een adblocker of van een browser die advertenties standaard blokkeert. Meer goed nieuws voor uitgevers: van de mensen die een adblocker hebben geïnstalleerd, zegt 43 procent ervoor te hebben gekozen om bij bepaalde nieuwssites toch reclame toe te staan.

Dat blijkt uit Digital News Report 2017, het jaarlijkse rapport van Reuters Institute over de staat van de online journalistiek. Het Reuters Institute ondervroeg daarvoor meer dan 70.000 mensen in 36 landen.

Nederland

In Nederland maakt volgens het onderzoek 22 procent van de internetters gebruik van een adblocker. In Griekenland en Polen zijn adblockers het populairst: daar heeft respectievelijk 36 en 32 procent van de mensen software geïnstalleerd om reclame te blokkeren. In Japan (13 procent) en Zuid-Korea (12 procent) zijn adblockers het minst populair.

Volgend jaar gaat Chrome beginnen met het standaard blokkeren van irritante reclames. Het gaat daarbij om advertenties die in strijd zijn met de richtlijnen van de Coalition for Better Ads, zoals pop-ups, video’s die uit zichzelf beginnen af te spelen en reclames die de complete pagina overnemen voor je de gewenste pagina te zien krijgt.