Elektrische Unu-scooter met draagbare accu wil scootermarkt veroveren

Elektrische Unu-scooter met draagbare accu wil scootermarkt veroveren

08-06-2017 13:59 Laatste update: 26-04-2018 20:16

De Duitse startup Unu wil de Nederlandse scootermarkt opschudden met zijn elektrische scooters.

Je hebt waarschijnlijk nog nooit van Unu gehoord. Dat kan kloppen: in Nederland heeft de startup nog minder dan 60 scooters verkocht. "En dat terwijl we in Duitsland marktleider zijn", zegt Unu-oprichter Mathieu Caudal. Sinds begin van dit jaar wordt Unu in Nederland verkocht, maar je ziet de scooter niet in de winkel.

Hij wordt enkel via de website van Unu verkocht, waar je hem zelf kunt samenstellen. Door tussenpersonen te schrappen en direct vanuit de fabriek aan klanten te leveren probeert Unu de prijzen laag te houden. Dat lukt redelijk: het instapmodel kost 1899 euro, terwijl de prijzen van concurrenten voor soortgelijke scooters meestal rond de 2500 euro of hoger liggen.

Caudal ontmoette de twee andere oprichters van Unu tijdens zijn studie in München. Daar mochten ze een idee voor een startup pitchen. Caudal hoorde het idee van zijn twee medeoprichters en was meteen verkocht. Hij stapte op hen af, zei dat zijn idee veel slechter was en of hij met hen mocht samenwerken. In 2013 werd Unu opgericht en vier jaar later telt het team 45 man, die vanuit het Berlijnse hoofdkantoor werken. "Het doel van Unu is om mensen gemakkelijk en groen door hun stad te laten bewegen", zegt Caudal.


Makkelijker opladen

Elektrische scooters zijn daarvoor het ideale middel, zo denkt Caudal, maar ze zijn ook vaak duur en moeten op een lastige manier worden opgeladen. "Als je de scooter met een kabel moet verbinden aan de oplader, hoe doe je dat als je in een flat woont? Gooi je dan die kabel omlaag?", grapt hij.

Op dat probleem heeft Unu een oplossing gevonden: een draagbare accu voor onder het zadel. Het ding weegt acht kilo en kun je met een handvat mee je huis in nemen. Je laadt de accu gewoon op via een stopcontact in je huis. Het duurt zo'n vijf tot zes uur voordat de accu volledig is opgeladen.

Met één accu kun je vijftig kilometer rijden. Dat is twee keer op en neer van Amsterdam Centraal naar Amsterdam Zuid. Unu biedt plek voor een tweede accu waardoor je een trip van honderd kilometer kunt maken. Je moet dan wel even de accu wisselen.

Zelf samenstellen

Unu laat je zelf je elektrische scooter samenstellen. Zo kun je het aantal watt van de motor kiezen: 1000, 2000 of 3000. Simpel gezegd houdt het aantal watt in hoe snel je kunt optrekken. Bij 1000 watt trek je niet snel bij het stoplicht op, bij 3000 wel.

Ook kies je op de website de kleur van de scooter en het zadel. De goedkoopste versie komt in twee kleuren, de matzwarte kleur is alleen beschikbaar als je de duurste Bosch-motor koopt. De meerprijs? 1100 euro. Daarmee wordt de prijs van 1899 opeens verhoogd naar 2999 euro.

"Ik zal eerlijk zijn: de matzwarte kleur is een exclusieve optie en dat houden we graag zo. Door deze kleur te kiezen weet je echt dat je het beste en meest premium model koopt", vertelt Caudal. Ondanks de hoge prijs is matzwart de op één na populairste optie, achter matblauw.

Omdat Unu alleen via de website wordt verkocht, biedt de startup proefritten aan via een freelanceverkoper die naar Amsterdam, Utrecht of Rotterdam komt om je een rondje te laten rijden. Unu is druk op zoek naar freelancers die als bijbaantje Unu-scooters in andere Nederlandse steden willen verkopen.

Eenmaal gekocht wordt de scooter na vijf tot zeven weken vanuit China in een grote doos bij je thuisbezorgd. Het enige dat je dan nog moet doen is de spiegels op het stuur schroeven. De accu is voor de helft opgeladen, waardoor je er meteen op kunt rijden.

Dieven buitenspel

Voor dieven is Unu niet bang: als je de accu uit de scooter haalt, bijvoorbeeld om hem 's nachts op te laden, rijdt hij niet. Je kunt als dief ook geen nieuwe accu bij Unu kopen: ze worden alleen verkocht aan klanten die al een scooter hebben gekocht. Duitse Unu-rijders parkeren hun scooter dan ook vooral op de stoep in plaats van de schuur.

Omdat de accu flink wat plek inneemt kun je je helm alleen kwijt als je de accu uit de Unu haalt. Een tas past nog wel, zo stelt Caudal: "En als je in de avond thuiskomt en de accu mee naar binnen neemt, dan kun je de helm wel gewoon onder het zadel kwijt."

De grote concurrent van Unu is Vespa. Niet alleen het design is vergelijkbaar, ook hoopt Caudal dat Unu net zo'n 'coole naam' krijgt als Vespa. Dat het een scooter voor de binnenstad wordt waar je graag op gezien wilt worden.

Nederlandse scootermarkt is groot

Om dat te bewerkstelligen heeft Unu afgelopen maart een investering van 7,4 miljoen euro ontvangen. Daarmee wil de startup snel in Nederland gaan uitbreiden. "De Nederlandse scootermarkt is twee keer zo groot als de Duitse, terwijl er veel minder mensen in Nederland wonen", vertelt Caudal.

De verkoop van scooters is al winstgevend, maar Unu investeert vrijwel al zijn omzet in een nieuw product: een slimme elektrische scooter. Caudal wil er nog niet te veel over kwijt, maar hij noemt specifiek de deeleconomie als een trend die het bedrijf wil verkennen. Dus elektrische scooters die je kunt delen? "Ja, dat is zeker een mogelijkheid."

Dat betekent concurrentie voor de Amsterdamse startup Felyx, die sinds deze zomer elektrische deelscooters in de binnenstad van Amsterdam verhuurt.


Subscribe op ons Youtube-kanaal