Nieuws

Dit is het eerste elektrische passagiersvliegtuig

23 maart 2017 15:26

Het elektrische vliegtuig Wright One is een groene rivaal voor de Boeing 737.

Dat gaat sneller dan gedacht. Elektrisch naar je vakantie vliegen wordt binnenkort werkelijkheid. Deze week presenteerde de Amerikaanse startup Wright Electric een vliegtuig voor 150 personen dat volledig elektrisch kan vliegen. De Wright One, zoals hij heet, zou daarmee de Boeing 737 en Airbus 320 kunnen vervangen.

Het pas één jaar oude bedrijf wil de concurrentie aan met grote vliegtuigbouwers als Boeing en Airbus. Die twee zien elektrisch vliegen binnen de burgerluchtvaart als 'luchtfietserij', omdat kerosine tot nog toe zestig keer meer energie per kilo biedt dan accu's. Daar staat tegenover dat elektromotoren drie keer efficiënter zijn dan verbrandingsmotoren en dat vliegen op stroom goedkoper is dan op kerosine. Wright gelooft ook dat batterijen snel zullen verbeteren, waarvan we vorige week nog een mooi voorbeeld zagen. 

Ideaal voor prijsvechters?

De Britse prijsvechter Easyjet is al bij het project betrokken. Het ziet de brandstofbesparing als een goede manier om de kosten terug te dringen. De vloot van KLM-dochter Transavia bestaat volledig uit Boeing 737. Dat toestel biedt een vergelijkbare capaciteit en radius als de nieuwe Wright One. Een vloot bestaand uit één type vliegtuig is een 'lean businessmodel', want zo kunnen alle piloten en de crew op alle vluchten worden ingezet. Daarmee lijkt het bedrijf een ideale kandidaat voor elektrisch vliegen. 

Modulaire accupakketten

Wat is er voor nodig om straks groen door Europa te vliegen? We vroegen het een Transavia-piloot. "Ons model is voordelig geprijsde stoelen zo vaak mogelijk te verkopen. De vliegtuigen vliegen zo vaak als de geluidshinderwet het toe laat. Landen, passagiers wisselen, tanken, bagage laden; de cruciale omkeertijd ligt idealiter op 35 minuten. Het opladen van accu’s gaat dan een probleem worden."

Daar heeft Wright Electric over nagedacht, vertelt één van de oprichters Jeff Engler: “We hebben ons vliegtuig zo ontworpen dat we modulaire accupaketten hebben die snel verwisseld kunnen worden. We gebruiken daar dezelfde luchtvrachtcontainers voor die in gewone vliegtuigen standaard zijn." De piloot: "Transavia zou dan op alle buitenstations accupakketen klaar moeten hebben staan, en wat gebeurt er als we moeten uitwijken naar een andere luchthaven? Dat zijn logistieke problemen die in het begin van belang zullen zijn."

Verder zal het hem verbazen als een onervaren bedrijf in 10 jaar vanuit het niets een vliegtuig kan ontwikkelen. Hulp uit de gevestigde industrie of het opkopen van bestaande modelromp en vleugels lijkt nodig.

Minder geluidsoverlast

Gaat het ook invloed hebben op de geluidoverlast? Dat zou ruimte voor Schiphol en uitbreiding van woningen in de Haarlemmermeerpolder kunnen opleveren? Elektrisch vliegen is niet per definitie stil, luister maar eens naar een drone. Onze piloot verwacht dat ze stiller zullen zijn, niet zozeer in het vliegtuig maar wel daarbuiten. "Uit een straalmotor komen twee luchtstromen, het grootste deel daarvan zorgt voor de voortstuwing, het kleinere zijn de uitlaatgassen. Die laatste veroorzaken het meeste lawaai omdat ze met hoge snelheid uit de motoren komen. Dat zal dan verdwijnen."

Als het aan Wright Electric ligt, zoeven over tien jaar de eerste toestellen elektrisch over ons.