Van Google+ tot Glass

Flop 5: de mislukkingen van Google

9 oktober 2018 15:41

Google gaat stoppen met het consumentendeel van zijn sociale netwerk Google+. De techgigant heeft allerlei populaire producten en diensten, maar kende ook nogal wat missers.

Nadat een datalek bij Google+ bekend werd, heeft Google maandagavond aangekondigd dat het consumentengedeelte van Google+ zal worden stopgezet. Hoewel bedrijven het platform kunnen blijven gebruiken, betekent dit het einde van het sociale netwerk. Google wilde ermee de strijd met Facebook aangaan, maar het werd een grote flop. Dat gold voor meer Google-producten. Een overzicht.

5. Chat-apps

Google heeft meermaals geprobeerd met een berichten-app de concurrentie aan te gaan met onder meer WhatsApp, Facebook Messenger en Snapchat, maar geen van de Google-chatapps werd een succes. Zo lanceerde Google in 2016 nog de app Allo, maar ook die app sloeg nog niet aan. Enkele jaren daarvoor verscheen Google Hangouts. Dat is ook een berichten-app, die chatten, videobellen, sms en VoiP combineert. En hoewel de app nu nog steeds bestaat en wordt bijgewerkt, is hij nooit echt aangeslagen.  

4. Software voor smartwatches

De smartwatches die draaiden op Google’s besturingssysteem Android Wear deden het niet bijster goed. Google hernoemde het systeem voor wearables begin dit jaar tot Wear OS, in de hoop het tij te keren, maar dat is nog gebeurd. Apple, Fitbit en Samsung - drie van de meest succesvolle verkopers van smartwatches - gebruiken eigen software. De smartwatches met de Google-software hebben nog maar een erg klein marktaandeel. Hoe anders is dat bij de smartphonemarkt, waar Android 85 procent marktaandeel heeft.  

3. Google Glass

In 2012 leek het alsof de toekomst plotseling hier was: de Google Glass. De bril, die met een klein transparant venstertje notificaties in je ooghoek projecteerde, kreeg in de eerste maanden veel bekijks. Een vroege versie was voor 1.500 dollar verkrijgbaar.

Begin 2015 kondigde Google echter dat het zou stoppen met de ontwikkeling van de bril. Hoewel een nieuwe versie inmiddels al wel weer wordt gemaakt, voor zakelijk gebruik in distributiecentra, is de bril bij het grote publiek nooit aangeslagen.

De Google Glass kreeg bakken kritiek te verduren over het kleine cameraatje in de bril. Mensen zouden stiekem alles kunnen filmen en Glass-dragers werden halsoverkop geweerd uit café’s en restaurants. Hoewel de Glass een flop werd, is het concept van de slimme bril voor augmented reality nog springlevend, ook bij Google. Alleen gaat het veel langer duren voordat de technologie en de maatschappij er klaar voor zijn.

2. Modulaire telefoon

Eén van de meest vreemde en ook wel gênante Google-flops: de modulaire telefoon. Het idee van zo’n telefoon waarbij je verschillende onderdelen zelf kan upgraden in plaats van steeds het hele toestel, kreeg in 2013 veel aandacht na het Phonebloks-concept van Nederlandse ontwerper Dave Hakkens.

Motorola besloot zo’n telefoon te gaan maken onder de naam Project Ara; Motorola was destijds onderdeel van Google. Tijdens Google I/O 2014 werd een bijna-werkend prototype van de modulaire telefoon getoond, daarna bleef het stil en in 2015 meldde Google dat het project vertraging had opgelopen.

Maar tijdens Google I/O in mei 2016 werd Project Ara toch weer getoond. Een ontwikkelaarsversie zou eind 2016 gereed zijn, en de telefoon zou in 2017 voor consumenten op de markt komen. Vier maanden later werd het project toch geannuleerd

1. Google+

Google+ ging in 2011 van start en werd het sociale netwerk dat bijna niemand gebruikte. Marketingbedrijf Stone Temple publiceerde in 2015 een studie waarin het stelt dat minder dan 1 procent van de toen 2,2 miljard Google-gebruikers actief was op Google+. Dat zou neerkomen op minder dan 22 miljoen. Facebook telt inmiddels 2,2 miljard maandelijks actieve Facebook-gebruikers.

In de jaren voor Google+ faalde Google ook al met de sociale webdiensten Wave, Buzz en Orkut. Wie kent ze nog?  

Proefballonnen

Het oplaten van proefballonnetjes heeft Google al met al toch bepaald geen windeieren gelegd. De zoekmachine van Google blijft veruit de succesvolste ter wereld, zijn online advertentietak de grootste en zowel Android als Chrome zijn ook erg populair. Ondertussen werkt het bedrijf ook aan spannende technieken als wifi-ballonnen en zelfrijdende auto’s.

Het hoort bij de Google-filosofie: proberen, vallen, opstaan en weer doorgaan.