Auto-branche verliest vertrouwen in accu elektrische auto

Auto-branche verliest vertrouwen in accu elektrische auto

03-01-2017 17:33 Laatste update: 27-04-2018 00:24

De auto-branche ziet meer toekomst in brandstofcellen dan in auto's op accu's.

Het einde van accu's in elektrische auto's is volgens 60 procent van de auto-industrie in zicht is. Brandstofcellen zouden dé toekomst zijn. Als de oplaadcapaciteit van elektrische auto’s niet snel wordt vergroot, zullen autofabrikanten wereldwijd helemaal afzien van dit soort batterijen en alternatieven gaan gebruiken. Dat blijkt uit een rondvraag van consultancybedrijf KPMG onder duizend leidinggevenden wereldwijd uit de auto-industrie. Onder andere fabrikanten, leveranciers, dealers en tussenpartijen zoals financiële dienstverleners en ICT-bedrijven werden ondervraagd.

Brandstofcellen

Behalve de geringe opslagcapaciteit, worden ook de lange laadtijd en het ontbreken van een goede infrastructuur - genoeg laadpalen - genoemd als gebreken van de batterij. Vier op de vijf ondervraagden noemt auto’s die rijden op brandstofcellen de meest kansrijke vorm van elektrisch vervoer voor de toekomst. En dus een waardig vervanger van de batterij.

Brandstofcellen kunnen waterstof omzetten in energie en hebben zo relatief schone uitstoot. Uit de uitlaat van een auto komt gewoon water, maar de waterstof die wordt gebruikt in de brandstofcel wordt gemaakt uit aardgas. Daardoor is de uitstoot 40 gram CO2 per kilometer. Daarnaast kunnen de brandstofcellen energie die vrijkomt bij remmen snel en effectief opslaan en hergebruiken.   

BMW is elektrische koploper

De door KPMG ondervraagde bedrijven zien BMW als de onbetwiste leider op het gebied van elektrisch rijden. Daarnaast wordt het bedrijf als leidend genoemd op het gebied van zelfrijdende auto’s. Tesla, dat zichzelf profileert als belangrijkste op het gebied van elektrisch rijden, volgt met afstand en neemt de tweede plek in. Toyota is weggezakt, het verloor haar leidende positie, vinden de ondervraagden.

Dat lijkt vooral te komen doordat Toyota minder geld investeert in het reduceren van oplaadtijd ten opzichte van concurrenten. Nog lager staan Chinese automerken. De ondervraagde executives verwachten dat traditionele westerse autobedrijven leidend zullen zijn als het gaat om vernieuwing op het gebied van elektrisch rijden.

Verkoop auto's alleen is niet genoeg

Ook verwachten zij dat in de toekomst nauwelijks geld meer te verdienen is met de verkoop van auto’s alleen. 80 procent geeft aan met name omzet te verwachten van auto’s die volledig zijn ingericht op het digitale tijdperk. Dat zal volgens de onderzoekers ''meer omzet generen dan tien automobielen die niet verbonden zijn met de digitale wereld.''

Hoewel elektrisch rijden volop in de belangstelling staat vindt 75 procent van de ondervraagde leidinggevenden dat de klassieke motor technologisch gezien nog altijd zeer relevant is. ''Ook al is deze wijze van aandrijving, net als de dieselmotor, maatschappelijk omstreden,'' schrijft een onderzoeker.