Nieuws

Installatie: oog in oog met Chinese fabrieksmedewerker

2 december 2016 13:12

Kunstenaar Dries Verhoeven brengt je live in contact met een Chinese productiemedewerker die jouw apparaten in elkaar zet.

Machines ratelen oorverdovend hard. Een meisje in roze schort met een haarnetje op loopt naar je toe, en steekt haar hand naar je uit. Jij hinkt tussen verbazing en ongemak, want je staat in een toneelzaaltje in Nederland met de spullen die zij in verschrikkelijke omstandigheden moet maken in je bezit. Guilty landscapes is een multidisciplinaire installatie waarvan de techniek een raadsel is. Het contact is live, dat blijkt uit hoe ze op jou reageren. Maar hoe dan? Bevindt dat meisje zich werkelijk in China? Is het een actrice?

Dit is het werk van Dries Verhoeven, die al jaren controversiële installaties maakt waarvan het functioneren bijna net zo interessant is als de performance. Sinds U bevindt zich hier, waarbij iedereen op zijn rug in een kamertje ligt terwijl het spiegelend plafond langzaam omhoog wijkt en het ongemak binnentreedt, ben ik fan. Dansen met een gespierde man die tot zijn enkels wegzakt in een elektronische vuilstort op Haïti, contact met een jochie in een Thais bordeel, of een liedje zingen met een Syrische jongen in kapotgeschoten Homs, de Guilty Landscapes zijn intiem en moreel verwarrend tegelijk.

Je kijkt naar beelden uit het journaal, maar deze keer zien ze jou ook. Wat als de slachtoffers uit het journaal je recht in de ogen aankijken? De Haïti-versie van het Guilty Landscape is tot en met zaterdag te zien bij het NEXT Arts festival in Lille-Kortrijk-Doornik. Het vierluik komt in februari samen op het Lift festival in Londen, hoewel Verhoeven volgend jaar nog deel vijf tot acht wil maken.