Google toont nu alles wat het over je weet

Google toont nu alles wat het over je weet

29-06-2016 09:36 Laatste update: 27-04-2018 05:03

Google toont op een nieuwe site welke gegevens het over je weet en geeft je meer controle over welke informatie het gebruikt om je advertenties te tonen.

Bij een nieuwe sectie binnen Google kun je aangeven of Google jouw informatie mag gebruiken om je gepersonaliseerde advertenties te tonen. Op die manier krijg je bijvoorbeeld advertenties voor koelkasten te zien als je via Google naar een nieuwe koelkast hebt gezocht. Of een advertentie voor een nieuw Utrechts restaurant omdat je in Utrecht woont. Dit is geheel opt-in: je moet daadwerkelijk de keuze maken dat Google jouw data mag gebruiken om je gepersonaliseerde advertenties te laten zien.

Er is ook een nieuwe centrale plek, ook wel 'Mijn Activiteit' genoemd, waar je kunt zien wat Google allemaal over jou weet - gesorteerd op basis van jouw dagelijkse activiteiten. Denk bijvoorbeeld aan jouw zoekresultaten, bezochte websites, bekeken YouTube-video's en meest bezochte locaties. Per onderdeel kun je instellen of Google dat mag bijhouden - en daarmee dus ook gebruiken om jou gepersonaliseerde advertenties te tonen. In 'Mijn Activiteit' kun je via de drie stipjes rechts bovenin alle Google-activiteit verwijderen.

Zoek- en locatiegeschiedenis

Zo heb je onder andere de mogelijkheid om aan Google te laten weten dat je niet wilt dat je zoek- en locatiegeschiedenis wordt bijgehouden. Dan kan Google je nog wel advertenties tonen op basis van jouw bekeken YouTube-video's. Als je via de videowebsite veel naar Adele hebt geluisterd, kun je bijvoorbeeld een reclamebanner voor het Nederlandse concert van Adele zien. Daarnaast gebruikt Google de verzamelde informatie om zijn diensten te verbeteren. Zo kan het op basis van jouw zoekresultaten in de slimme zoekassistent Google Now interessante nieuwsartikelen of YouTube-video's voorschotelen. Of als je jouw locatie laat bijhouden, waarschuwt Google je automatisch als de trein die je die dag altijd neemt vertraging heeft.

'Voorbeeld voor andere techbedrijven'

Daphne van der Kroft van de Nederlandse burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom is blij met Googles keuze voor een opt-in advertentiebeleid: "Daar zouden meer techbedrijven een voorbeeld aan kunnen nemen. Ze geven hiermee de gebruiker de keuze, in plaats van zelf een beslissing door te drukken. Daarnaast is het dashboard met data die Google over jou heeft verzameld een stuk overzichtelijker."

Maar Van der Kroft is niet met alle veranderingen blij: "Google koppelt opnieuw meer data van allerlei diensten aan elkaar, en maakt het lastig om dit te mijden. Dat komt omdat steeds meer Google-diensten om data vragen om goed te kunnen werken, maar al die informatie wordt ook direct verzameld om meer over jou te weten te komen."