ACM doet invallen bij uitbaters datingsites

ACM doet invallen bij uitbaters datingsites

20-04-2018 06:59 Laatste update: 26-04-2018 12:00

Redactie Bright

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft invallen gedaan bij een aantal bedrijven achter datingsites.

De waakhond onderzoekt of er sprake is van misleiding van consumenten of dat andere regels worden overtreden. Om welke datingsites het gaat wil de ACM niet zeggen.

Nepprofielen

Het onderzoek spitst zich toe op sites waar klanten per bericht moeten betalen en in sommige gevallen niet chatten met een echt mens, maar met een nepprofiel dat wordt 'bemand' door een betaalde chatoperator. Consumenten betalen dan veel geld maar krijgen niet wat ze verwachten: een ontmoeting.

De ACM richt haar pijlen op dit soort datingsites omdat het veelal gaat om kwetsbare consumenten. De ACM kan nog niet zeggen wanneer het onderzoek zal zijn afgerond.

Zo herken je een fake-datingsite

Consuwijzer geeft deze tips voor het herkennen van nepdatingsites:

- De sites rekenen je kosten per verstuurd bericht.
- Let op of de site vermeldt dat de profielen nep kunnen zijn. Dit is een signaal dat je met zo’n nep-datingsite te maken hebt.
- Na aanmelding op de site ontvang je in korte tijd heel veel reacties van ‘kandidaten’.
- De reacties zijn eigenlijk te mooi om waar te zijn. En de profielen vaak ook.
- In het eerste contact wil de ander snel met je afspreken. Maar in de reacties daarna stelt hij of zij een ontmoeting steeds uit.
- De ander stelt jou bijna altijd een vraag in zijn of haar bericht. Zo lokt hij of zij uit dat jij weer terugschrijft, en dus betaalt.
- Als je vraagt om via een ander kanaal contact te hebben (bijvoorbeeld via WhatsApp, telefoon of e-mail), gaat de ander daar niet op in.
- De ander wil wel met je schrijven. Maar elkaar écht ontmoeten gaat hij of zij uit de weg.