Nieuws

Vodafone verwijt KPN 'pesten' en claimt 115 miljoen euro

10 december 2015 09:00

<p><strong>Vodafone daagt KPN voor de rechter vanwege 'ernstig misbruik' van zijn machtspositie en wil een schadevergoeding van 115 miljoen euro.</strong></p><p><span></span></p>

Een woordvoerder van de telecomgigant bevestigt berichtgeving van het Financieele Dagblad over de komende rechtszaak. Het Britse telecombedrijf zegt te zijn tegengewerkt in een poging om een positie te verwerven met het aanbieden van televisie in Nederland.

De claim is het gevolg van misgelopen inkomsten en winsten tussen 2011 en 2014, en het niet kunnen behouden van klanten. Eerder dit jaar hebben de Britten KPN om compensatie gevraagd, maar kregen nul op rekest. Daarom stappen ze nu naar de rechter.

​​'Slecht gedrag'
​Vodafone sloot in 2011 een overeenkomst met KPN, dat toegang moest bieden tot zijn koper- en glasvezelnetwerk. KPN zou daarna echter niet meegewerkt hebben. KPN kampte met allerlei problemen, werd Vodafone keer op keer verteld, maar had die problemen tot verbazing van de Britten niet bij het aanbieden van haar eigen tv-producten.

Vodafone had KPN nodig om behalve telefonie ook internet en televisie aan te kunnen bieden. Daarvoor wilde het toegang tot het glasvezel- en kopernetwerk van de grote concurrent, om op die manier landelijke dekking te krijgen. Vodafone-topman Shuter zegt in het FD dat er vervolgens een 'opeenstapeling van slecht gedrag' volgde, waardoor de lancering van een tv-platform van Vodafone enorme vertraging opliep.

KPN zegt zich niet te herkennen in het beeld dat Vodafone schetst en een 'professionele relatie te hebben met de concurrent'. Het bedrijf wacht de dagvaarding af.