Nieuws

Snapchat wil van heel je leven één commercial maken

19 november 2015 19:51

<p><strong>Na de annexatie van de fysieke wereld door billboards en lichtreclame is het nu tijd voor de virtuele wereld.</strong></p>&#13;

Stel je voor. Je bent een scholier en je wil op een willekeurige vrijdag een Snapchat naar een vriend sturen. Maar voordat de afbeelding verzonden wordt, krijg je een notificatie. Wil je over deze foto de Hollister Friday Vibes-filter leggen?

Dit geldt niet voor één scholier, maar iedereen die zich afgelopen vrijdag in de buurt bevond van een van de 19.000 middelbare scholen in de VS en Canada, kreeg deze notificatie. Tienermerk Hollister had namelijk het gebied rondom de scholen geannexeerd als hun reclamegebied via Snapchat.

Gesponsorde geo-filters

Snapchat heeft zo een nieuw verdienmodel aangeboord, schrijft The Washington Post. Het geeft adverteerders de mogelijkheid om een speciaal gebied virtueel te claimen. Loop je bij een McDonalds in de buurt, dan kan je de McDonalds-filter gebruiken. En maakt je een foto in de buurt van de grote centrale kerstbomen in New York of Dallas, dan wil Hallmark graag dat je hun filter gebruikt.

Deze zomer werd er voor het eerst getest, maar nu is het echt aan het uitbetalen. Snapchat heeft de drukste maand van deze gesponsorde geofilters. De adverteerders betalen er waarschijnlijk flink voor, want volgens Snapchat wordt een campagne tussen de 30 en 50 miljoen keer bekeken.

Alternatieve inkomstenbronnen

Snapchat lijkt op dit moment de meest innovatieve chatapp wat betreft het vinden van nieuwe verdienmodellen. Zo hebben ze nu de mogelijkheid om berichten die verdwenen zijn tegen betalen nog een keer terug te zien en kunnen bedrijven hun eigen animaties bedenken. Ook moet er voor de selfie-filters betaald gaan worden. Daarbij is er ook nog gewone 'ouderwetse' reclame in het Discover-tabblad.

En deze vindingrijkheid is maar goed ook. Om Snapchat zo hip te houden is maandelijks veel geld nodig en de investeerders beginnen ongeduldig te worden.

Meer over Snapchat:

Snapchat verkoopt nu selfiefilters voor 1 euro per stuk: katsjing!

Kan Snapchats beursgang Facebook bedreigen?

Snapchat maant gebruikers tot rust over nieuw privacybeleid