Duurtest Jeep Renegade, conclusie: specialistisch gereedschap

Duurtest Jeep Renegade, conclusie: specialistisch gereedschap

15-11-2015 13:25 Laatste update: 27-04-2018 19:28

We reden 4 weken met de Jeep Renegade Trailhawk. Een conclusie.

We zagen weinig blubber, sneeuw en rotsen de afgelopen weken met de Trailhawk. Ik werk namelijk niet op een boerderij of bij Staatsbosbeheer en wintersport behoort niet tot mijn korte lijst hobbies. Onze full-on vierwielaangedreven Renegade had het dus gemakkelijk met ritjes over provinciale wegen waar deze maand nog geen vlok sneeuw te zien is geweest.

Maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Land Rover Defender kom je niets tekort aan comfort omdat je een überoffroader wilt. Het is dat er een knopje met terreinsettings aanwezig is en er standaard banden met wat meer profiel geleverd worden, anders zou je niet weten dat je hier met een bijzonder karretje op pad bent.

Met de cruise control op 100 kilometer per uur staat de 9-traps automaat in de hoogste stand en zoemt de auto stilletjes over de weg met slechts 1500 toeren per minuut. Daar wordt het nog geen zuinigheidswonder van. Een vierwielaandrijvingssysteem is complex en zwaar en heeft geen positieve invloed: 1 op 15 reden we gemiddeld over de hele test. Dat is voor een diesel niet om over naar huis te schrijven. Maar dat leidt ons dan ook rechtstreeks tot de conclusie.

Gezellige Amerikaan rijdt de Trailhawk door echte blubber.

Twee doelgroepen

In het tweede deel van deze duurtest haalden we al even aan dat Jeep auto's maakt voor twee doelgroepen. Onaardig geformuleerd: avonturiers en wannabe-avonturiers. De eerste groep wrijft zich in de handjes bij deze auto. Wie een echte offroader wil waarmee elk terrein te bedwingen is in een compact formaat heeft weinig keus: de Renegade is de enige échte offroader in zijn segment.

Wie vooral de belofte wil van het avontuur voelt zich in een Skoda Yeti met dakkoffer wellicht ook al een hele vent. De laatste zou zich in ieder geval drie keer achter de oren moeten krabben voor hij 10.000 euro neertelt voor de vierwielaangedreven variant. De voorwielaangedreven Renegade doet dezelfde belofte voor een veel vriendelijker prijsje.

En je hebt er bijna evenveel bekijks mee, mits je de juiste kleur kiest. De witte Renegade die we eerder reden kreeg duidelijk minder aandacht dan deze groene. Met een camouflage-wrap mag je tijdens Bevrijdingsdag voorop in de parade, vermoed ik.

Meer iconen

Volgende maand rijden we een ander vernieuwd icoon: Mazda's bijzonder stijlvolle nieuwe MX-5.

Eerder in deze duurtest

Deel 1, 2 en 3 van de duurtest met de Renegade Trailhawk.

En lees ook de duurtest met de voorwielaangedreven Renegade.