Nieuws

Eerste indruk: Sony's Hear On-koptelefoon

13 november 2015 09:42

<p><strong>Beats-koptelefoons zie je steeds minder. Sony wil nu zijn slag slaan met de Hear On, een stijlvolle Beats-concurrent.</strong></p><p></p>

In Amsterdam-Zuid houdt Sony zijn releasefeestje voor de Hear On-koptelefoon. Op de vraag of er ook een biertje is, antwoordt een dame van de bediening dat ze alleen prosecco hebben. Op de achtergrond draait een dj deephouse, de ruimte is gevuld met uiterst stijlvolle mensen. Vrouwen met hippe co-ords en opvallende zonnebrillen, de mannen met laarzen, zeer lange t-shirts, baarden en hoeden. Om de haverklap worden er selfies gemaakt en praten mensen tegen camera's in hun hand.

Nu dringt het pas tot mij door: ik ben op een feestje met zogeheten 'influencers'. YouTube-persoonlijkheden, bloggers, Instagram-meisjes en modemannen zijn uitgenodigd om de Hear On in ontvangst te nemen. Een slimme zet van Sony, want het spreekt met deze infuencers een grote groep consumenten aan die de techpers veelal niet bereikt.

De Hear On is niet alleen een gadget om muziek mee te luisteren, maar ook een mode-accessoire. Veel merken richten zich daarop, van Beats en Skullcandy tot Urbanears, maar de koptelefoon van Sony biedt de beste geluidskwaliteit.

Fraai van aluminium

De Hear On komt beschikbaar in vijf kleuren: groen, rood, donkergrijs, geel en paars, waarvan de groene en rode veruit de mooiste zijn. Door het matte aluminium ontwerp straalt de Hear On echt kwaliteit uit; iets dat plastic koptelefoons heel vaak missen. De hoofdband en oorkussens zijn lekker zacht, waarbij de oorschelpen helemaal om je oren sluiten. De Hear On is dan ook een zogeheten over-the-ears-headphone en weegt zo'n 230 gram.


De koptelefoon is opvouwbaar en kan in een bijgeleverd tasje mee worden genomen. Een groot voordeel van de Hear On is de verwijderbare kabel. Elke koptelefoongebruiker weet dat de kabel als eerste kapot gaat. Je blijft hangen achter het stuur van je fiets of gooit 'm iets te hard in je tas, recht op de kabelingang. Als de kabel het dan niet meer doen, kun je 'm gemakkelijk vervangen.

De kabel van de Hear On beschikt over een microfoon en afstandsbediening en lijkt platgeslagen, wat 'm wat opvallender maakt dan een normale ronde kabel.

Past goed bij lippenstift

De twee koptelefoons die ik in mijn bezit heb, zijn echter helemaal niet opvallend: een Bowers & Wilkins P7 en een Jabra Move, respectievelijk voor muziek en podcasts. Het was dus even wennen toen ik met een rode Hear On in de trein zat. Maar Sony bereikt wel wat ze met de Hear On willen bereiken: dat mensen kijken. Eén persoon vroeg zelfs welk merk de koptelefoon was. Ik zette 'm af en liet het bescheiden Sony-logo op de linker hoofdband zien.

Het design van de Hear On is iets té voor mij, want ik houd meer van de klassieke look. Zelfs de donkergrijze variant vind ik nog te veel opvallen. Daar zijn de meningen in huis echter over verdeeld, want mijn vriendin - modemeisje dat regelmatig naar andere modemeisjes op YouTube en Instagram kijkt - werd wél direct verliefd op de rode Hear On. "Grote koptelefoons zijn al heel lang hip, maar deze is wel heel erg fashion", zegt ze voor de spiegel. "Hij past echt goed bij mijn lippenstift." Precies: mijn vriendin is dé doelgroep van de Hear On.

Een redelijke allrounder

Maar is de geluidskwaliteit volgens mijn vriendin ook een beetje goed? "Jawel, maar hij staat wel een beetje zacht. Het geluid klinkt wel, hoe zeg je dat, dynamisch", vraagt ze. Op haar smartphone luistert ze echter naar Spotify-liedjes van 96kbps, dus op dat antwoord vertrouw ik niet helemaal. Tijd voor een eigen uitgebreide luistersessie.

De Hear On klinkt inderdaad opvallend zachter dan andere koptelefoons. De gemiddelde Sennheiser, Beats en zelfs mijn goedkope Jabra Move klinken een stuk harder. Maar elke audiofiel weet: als je een koptelefoon hard moet zetten, dan is de geluidskwaliteit niet te best. De Bowers & Wilkins P7 klinkt ongeveer even 'zacht' als de Hear On, maar klinkt wel een stuk ruimtelijker. Toch lukt het de Hear On om een breed spectrum te laten klinken, waarbij de twee speakers bij veel muzieksoorten goed uit de verf komen.


Sony's koptelefoon maakt gebruik van twee 40mm-drivers (5Hz - 60,000Hz) die flink inzetten op lage bassen en hoge tonen. Daarmee is de Hear On erg geschikt voor elektronische muziek, hiphop en pop (muziek van mijn vriendin), maar schiet 'ie wat te kort voor de gelaagdheid van jazz en rock (mijn muziek). Het verschil tussen een 320kbps-mp3'tje of een flac-bestand is bij de Hear On helaas niet te horen, hoewel dat sowieso erg lastig is voor een koptelefoon die voor on the go is bedoeld.

Conclusie

De Hear On combineert een kwalitatief hoogstaand aluminium design met kekke kleurtjes. Opvouwbaar en met een verwijderbare kabel, die tevens over een microfoon en afstandsbediening beschikt. En met de zachte grote oorschelpen en het hoofdkussen zit 'ie heerlijk op je hoofd. Een mode-accessoire waarmee je ook naar muziek kunt luisteren.

Verwacht als audiofiel geen wonderen, maar laat je ook niet te veel beïnvloeden door zijn hippe uiterlijk. Als je graag wilt dat je koptelefoon bij je outfit past, is de Hear On (à 180 euro) de beste keuze tussen fashion en audiokwaliteit.

Lees meer Eerste Indrukken