Neuromarketing: hersenscan bepaalt welke shirts bij je humeur passen

Neuromarketing: hersenscan bepaalt welke shirts bij je humeur passen

12-10-2015 07:56 Laatste update: 02-05-2019 16:39

Japans kledingmerk Uniqlo lanceerde afgelopen week in haar Australische winkels een heuse brainscanner.

De UMood is een unit waarin klanten plaats kunnen nemen voor een hersenscan. De hersenscan bepaalt vervolgens welke t-shirts het beste bij je 'mood' passen. Om je humeur te kunnen bepalen, komen onder andere plaatjes van hondenogen, poesjes, een regenbui en een skateboarder voorbij. De scanner op het hoofd registreert de activiteit in de hersenen en matcht dit met een database van meer dan 600 Uniqlo T-shirts.

Neuromarketing

De UMood is de eerste instore vertaling van neuromarketing voor het winkelend publiek. De technologie van neuromarketing is gebaseerd op het aantonen van onbewuste, positieve reacties op reclameboodschappen. De scans - zogenaamde fMRI-scans - zijn gericht op het registeren van activiteit in het hersengebied dat positieve gevoelens opslaat en koppelt aan de ervaring. Door het ontwikkelen van reclamecampagnes en producten die dit deel van de hersens prikkelen, hopen merken ons nóg betere producten te kunnen aanbieden en te kunnen helpen bij het maken van moeilijke keuzes in de winkel.

Volgens de Australische woordvoerder van Uniqlo is UMood beslist geen verkapte manier om klantgegevens te verzamelen ten behoeve van marketingcampagnes. Uniqlo heeft wereldwijd winkels in veertien landen en 30.000 medewerkers in dienst.