Nieuws

Gevaren van Internet of Things te lijf met een manifest

22 juni 2015 18:46

<p><strong>Het IoT-manifest van Nederlandse designbureau's slaat aan. Want designers moeten de wereld redden.</strong></p>

"Design is een invloedrijk iets. Met ons werk hebben we invloed op de relatie tussen mensen en technologie en op mensen onder elkaar. We gebruiken deze invloed niet om enkel winst te maken of om heersende robots te creƫren; in plaats daarvan is het onze verantwoordelijkheid om design te gebruiken om mensen, gemeenschappen en samenlevingen te helpen en te verrijken."

Met deze krachtzinnen eindigt het IoT Design Manifesto van de drie Nederlandse designbedrijven (Afdeling Buitengewone Zaken, FROLIC en The Incredible Machine), het Antwerpse beyond.io en PhD Candidate van de TU Delft, Holly Robbins. Het manifest is nu door 181 mensen ondertekend en onder andere Wired schreef erover.

Want de IoT-revolutie is iets om in de gaten te houden, vindt mede-auteur Jan Belon. "Vroeger ontwierp je een stoel. Die kan door zijn poten gaan, maar dat is het dan ook. Maar nu ontwikkel je producten met hele complexe systemen: dat kan grote consequenties hebben."

Nest

Want als alles met elkaar verbonden is, zonder dat mensen er nog echt invloed op hebben, kan het zo maar eens verkeerd gaan. "Pas geleden was er iets mis met de server van IoT-kastje Wink, waarmee je van alles in je huis kan aansturen. Er waren toen huizen die zelf dingen gingen doen." Net zoals een spookhuis.

Belon wil niet direct met de beschuldigende vinger naar grote bedrijven wijzen. Zelf is hij bijvoorbeeld erg enthousiast over zijn Nest-thermostaat van Google. "Maar laatst kreeg ik mijn maandelijkse overzicht het bericht dat zoveel procent op de Eerste Pinksterdag niet thuis is. Dan denk ik: what the fuck? Waarom deel je dat?"

Gespreksopener

Hij hoopt dat het manifest een gespreksopener is voor elke designer in een IoT-project. "Alles kan tegenwoordig. Het is niet moeilijk om alles aan elkaar te verbinden. Maar als ontwerper heb je een verantwoordelijkheid om een goed ontwerp af te leveren. Het feit dat alles kan wil niet zeggen dat het een goed ontwerp is."

Philips-topman

Het manifest is ondertekend door veel designers, maar ook door bijvoorbeeld de invloedrijke scifi-schrijver Bruce Sterling (wiki) en het hoofd van Philips Brand Communication Thomas Marzano. "De grote bedrijven zijn ook aan het zoeken hoe ze met deze materie om moeten gaan. Vroeger wilde elke opdrachtgever een app, nu wil iedereen een connected device. Maar een IoT-product moet geen wens zijn, maar een mogelijk product dat een probleem oplost."

Het manifest is volgens Belon 'niet in steen gebeiteld' en hij nodigt iedereen uit om er over mee te praten. Zodat het internet der dingen straks niet gaan bepalen wat wij willen.

Lees ook:

Google wil smart home veroveren met Brillo en Weave

KPN investeert in 'Internet of Things'-startup

Postmoderne seks via het Internet of Things