Nieuws

Nederlandse Jobado wil 'Uber voor klusjes' worden

16 februari 2015 19:01

<p><strong>Jobado wil de 'Uber van de klusjes' worden en brengt met zijn apps handige lui met mensen met klusjes in contact.</strong></p>&#13;

Vorig jaar was menig startup ‘de Spotify van’ of ‘de Netflix van’, ondertussen zoeken startups naar variaties op het model van Uber. Want waar Uber zowel professionele chauffeurs als bijklussers met passagiers in contact brengt, wil het vandaag officieel gestarte Jobado dat model bijvoorbeeld op klusjes toepassen. “In Nederland zijn veel mensen met een talent dat een ander niet heeft”, zegt ceo Melvin Bostelaar. “Ik kan bijvoorbeeld geen kraan repareren, maar iemand in mijn buurt waarschijnlijk wel. Via Jobado kom je met zulke mensen in contact.”

Ik doe, ik doe, wat jij niet doet

Jobado draait om apps voor Android en iOS. Die werken simpel: geef aan waar je bent, wat je kan of juist wat de gedaan wil hebben, en Jobado bemiddelt het proces voor je. Dat kan van alles zijn: iemand om een schilderij op te hangen of te helpen de olie van je auto te verversen, tot het kopen van een kabeltje bij de elektronicazaak. Maar ook bijvoorbeeld helpen met opruimen, of zelfs het geven van muziekles. Het motto van Jobado is dan ook “Ik doe, ik doe, wat jij niet doet”.

Net als bij Uber krijgt Jobsdo een deel van de beloning die de klusjesman via de app verdient: 20 procent. En net als bij Uber worden mensen doorgelicht en kun je als afnemer van een dienst een beoordeling achterlaten. “We checken mensen die ‘Job’ willen worden eerst via sociale media, en hebben daarna een gesprek met ze via Skype”, zegt Bostelaar. “Zo weten we zeker met wie te maken hebben, en weten onze gebruikers dat ze de mensen die ze over de vloer krijgen, kunnen vertrouwen.” Dat zal volgens Bostelaar naarmate de app meer gebruikt worden steeds beter worden.

Wegens succes meteen landelijk

De dienst heeft afgelopen zomer zijn softlaunch beleefd, maar is sinds vandaag echt van start. Het was eigenlijk de bedoeling dat Jobado eerst in Amsterdam zou starten, en op basis van interesse uit de rest van het land zou uitbreiden. Maar die interesse was direct zo groot dat Jobado meteen landelijk beschikbaar is. “Binnen een half uur kregen we ruim tachtig aanvragen van buiten Amsterdam, dus hebben we Jobado meteen maar landelijk opengegooid”, vertelt Bostelaar. “Heel tof, zo hopen we snel groot te worden.”

Op termijn wil Jobado doorgroeien om ook voor bedrijven aantrekkelijk te zijn. Maak de vergelijking met Uber: die biedt ook zowel ritten van professionele chauffeurs via Uber Black, en ritten via particulieren via Uberpop. Zo wil Jobado straks naast handige buurtbewoners ook professionals makkelijk vindbaar maken via zijn app.