Waarom Nederlandse betaaldienst Adyen 1 miljard waard is

Waarom Nederlandse betaaldienst Adyen 1 miljard waard is

17-12-2014 11:12 Laatste update: 28-04-2018 02:41

Succesjaar 2014 wordt nog mooier voor de Nederlandse techscene: betaaldienst Adyen uit Amsterdam haalt 250 miljoen dollar op.

In een investeringsronde heeft betaal-'startup' Adyen liefst 250 miljoen dollar opgehaald. Daarmee is het bedrijf op papier 1,2 miljard euro waard. Adyen biedt een wereldwijde online betaaldienst met ondersteuning van meer dan 200 verschillende betaalmethoden, waaronder iDeal, PayPal, Apple Pay en Alipay. Allerlei wereldwijd opererende internetbedrijven zijn klant bij het Nederlandse bedrijf, waaronder Spotify, Facebook, Evernote en Airbnb.

Adyen is opgericht in 2004 en telt zo'n 250 medewerkers, waarvan de helft in Amsterdam wekrt. Adyen zorgt ervoor dat internetbedrijven zich geen zorgen hoeven te maken over de wirwar aan betaalmethoden in elk land. In ruil daarvoor ontvangt het bedrijf een klein percentage per transactie. De groei gaat hard: Adyen behandelde voor 30 miljard dollar aan betalingen, twee keer meer dan vorig jaar.

TomTom, Booking, Adyen

De investeringsronde is een van de grootse klappers in de Nederlandse techsector. Adyens waarde is nu vergelijkbaar met de beurswaarde van TomTom. De betaaldienst schaart zich zo in het rijtje van succesvolste Nederlandse techbedrijven ooit, met naast TomTom ook Booking.com. Adyen werkt ook erg internationaal, de helft van de omzet komt van buiten Europa. De investeringsronde van Adyen volgt na een opmerkelijk oogstjaar voor Nederlandse techstartups met een reeks aan successen.

Lokale betaalmethodes

De reden voor het succes? Dat is die ondersteuning van zoveel mogelijk lokale betaalmethodes. In onderstaande video legt Adyen-manager Roelant Prins uit hoe belangrijk dat is om meer omzet te kunnen halen uit e-commerce. In veel landen hebben creditcards een aandeel van minder dan de helft van de transacties, wat voor Amerikaanse internetondernemers vaak schrikken is.

Denk maar aan onze eigen situatie: iDeal is hier goed voor 70 procent van de internetbetalingen. In Brazilë willen de meeste mensen in termijnen kunnen betalen. En bijna een kwart van de Japanners en Russen betaalt voor online transacties door naar fysieke winkels te gaan om de betaling daar af te handelen.

Dat de bankensector zo langzaam innoveert en er overal dit soort alternatieven manieren opduiken om te betalen, daar profiteert Adyen van mee.