Nieuws

Nieuw reviewplatform Opiness beoordeelt bedrijven

9 december 2014 12:31

<p><strong>Oprichters van vakantiebeoordeelsite Zoover komen met site om alle bedrijven te reviewen.</strong></p><p></p>

Niks zo nuttig als reviews googlen als je iets gaat kopen, een restaurantje gaat reserveren of als je een verzekering gaat afsluiten. Vandaag komt er een nieuw platform bij. Opiness heet het nieuwe consumentenbolwerk, onder meer begonnen door de oprichters van vakantiebeoordelingensite Zoover. Je vindt er geen productreviews, maar algemene reviews over bedrijven. Denk aan kinderopvang, apotheken, autobedrijven, energieleveranciers, auto- en zorgverzekeraars.

Alles met bronvermelding

Opiness claimt onafhankelijk te zijn en combineert reviews van gebruikers met gecontroleerde, volledige klanttevredenheidsonderzoeken die bedrijven zelf kosteloos op de site kunnen zetten. Opiness zegt daarbij te controleren of de onderzoeken compleet zijn en van een gerenommeerd bureau komen. Verder staan er ook recensies op die verkregen zijn via onafhankelijke consumentenpanels van Trendbox en Ipsos. Ook hebben ze een samenwerking met tevreden.nl. Bij elke recensie is een bronvermelding te zien. Opiness streeft ernaar om in een jaar tijd 'een paar miljoen' reviews te hebben. Nu is 95 procent van de recensies nog afkomstig uit onderzoeksresultaten.

Extremen

Mede-oprichter Linda Schulte: "Consumenten hechten veel waarde aan reviews, maar bij spontaan ingevulde reviews komen vaak de extremen naar boven; men klimt in de pen als iets heel goed of heel slecht is bevallen. Vaak matcht dit niet met het eigen klantenonderzoek van bedrijven." Ze voegt toe: "Ook staan er veelal te weinig reviews of verouderde ervaringen online die een compleet beeld in de weg staan." Door klantonderzoeken te combineren met spontane recensies van gebruikers, hoopt Opiness een completere en duidelijkere site te worden dan de bestaande reviewplatformen.

Verdienmodel

Als Opiness onafhankelijk wil zijn, hoe verdient het bedrijf dan geld? Door advertenties te tonen en om bedrijven betaalde abonnementen aan te bieden om gemakkelijker feedback te vragen van hun klanten. Opiness analyseert die feedback dan voor hen. Opiness is opgericht door Bas Rasker (ex-Zoover), Govert Jansen (Tevreden.nl), Bruno van de Laar (ex-Zoover) en Linda Schulte (Preferenso.nl).

Afbeelding: oprichters Linda Schulte en Bruno van de Laar