Nieuws

Lichtgevende lijnen op weg doen 't niet: vocht blijkt probleem

26 april 2014 18:38

<p><strong>De eerste weg met lichtgevende strepen, bij Oss, loopt tegen kinderziekte aan. De pigmenten kunnen niet tegen regen.</strong></p><p></p>

Leermomentje bij het project met de Glowing Lines van ontwikkelaar Heijmans en designer Daan Roosegaarde. De lichtgevende lijnen op de N329 bij Oss zijn niet goed zichtbaar. Dat komt doordat de pigmenten niet bestand blijken te zijn tegen vocht, meldt lokale omroep Dtv.

De lichtgevende pigmenten zouden overdag UV-licht moeten opnemen en dit in het donker weer moeten vrijgeven. Tijdens laboratoriumtests zou dat goed hebben gewerkt, maar in de praktijk niet. De lijnen zijn nu tijdelijk uitgeschakeld: een kleine voeding houdt namelijk de intensiteit en verlichtingsduur van de lijnen constant, ongeacht het weer en de hoeveelheid zon.

Reactie Heijmans

Heijmans en Daan Roosegaarde zien in de lichtgevende lijnen op de weg een goede oplossing nu op een aantal snelwegen 's nachts de verlichting wordt uitgezet. Met de lancering van de proef met Glowing Lines genereerden ze internationale media-aandacht. Een woordvoerder van Heijmans laat weten dat er hard wordt gewerkt aan versie 2.0.

"Innovaties kunnen niet vanuit een laboratorium ineens een volwassen product worden. Ze moeten in de praktijk worden beproefd en dat is wat we nu aan het doen zijn. Doel van de proef is juist het testen van de Glowing Lines, waardoor de verdere ontwikkeling van de belijning mogelijk wordt gemaakt en wordt versneld", aldus de woordvoerder.

"Omdat blijkt dat de belijning moeite heeft met grote hoeveelheden vocht als gevolg van regenval, hebben we besloten de lijnen tijdelijk uit te schakelen. Dit doen we omdat de continuĆÆteit van de verlichting op dit moment niet gegarandeerd kan worden en we onveilige of verwarrende situaties voor de weggebruiker willen voorkomen."

Plan voor Afsluitdijk

Tijdens het HTC Design Event in Amsterdam vrijdag zei Roosegaarde al dat de provinciale weg weg bij Oss een 1.0-versie is en dat er updates zullen volgen. Door het hele land moeten stukken weg opduiken die van technisch vernuft zijn voorzien. Om te testen. In juni of juli hoopt Roosegaarde een weg te plaatsen die acht tot negen uur blijft nastralen. In Nederland kunnen we op de Afsluitdijk een slimme weg verwachten, vanuit Peking en Kaapstad is eveneens interesse.