Big data levert de beste beha

Big data levert de beste beha

18-09-2014 10:38 Laatste update: 28-04-2018 04:14

Dewi Pinatih

Iedereen weet: geen borst is hetzelfde. Toch moeten al die verschillende boobs in standaard maten. Big Data to the rescue!

Met data van 1 miljoen paar borsten brengt een Amerikaanse webshop daar verandering in. Want enkel een letter die de grootte van de cup aanduidt en een cijfer voor de omvang van het middenrif, kon voor oprichter Michelle Lam niet door de beugel. Als voormalig venture capitalist mét tech-ervaring en zonder standaard borsten zette ze True & Co op. De webshop verkoopt beha's van alle bekende merken, maar weet alles over de pasvorm. De borstquiz die voorafgaat aan iedere shopsessie, zag het licht op de dag dat Lam haar bedrijf oprichtte: door 500 beha's te kopen en die door haar vriendinnen te laten passen.

15 miljoen datapunten

Tien jaar verder barst het bedrijf van de informatie. Meer dan een miljoen vrouwen vulden de test in aan de hand waarvan een persoonlijke selectie wordt gemaakt voor de beste pasvorm.

Een slimme manier om informatie over heel veel borsten in te winnen: over laaghangers of hoogzitters, zij-huggers of middenvelders, klemmende plekken en ander beha-leed. Doordat shoppers ook de beha’s evalueren die ze opgestuurd krijgen om te passen en kopen, beschikt True & Co. over meer dan 15 miljoen datapunten. Dat zorgt ondertussen voor 80% klanttevredenheid en het bedrijf verdient er ook een aardige omzet mee.

Eigen lijn

Al die unieke data werd gebruikt voor het ontwerpen van een eigen lijn waarin de veel voorkomende pasproblemen van 500.000 vrouwen worden aangepakt. Leuker is het om te denken wat er nog meer kan met al die data. Ontelbare borstenbeta's anyone?