Nieuws

Eerste indruk: Wootbike Carrea

8 juni 2014 16:02

<p><strong>De Carrea is een felgekleurde fixie met een racestuur van hout, dat heerlijk in de hand voelt en kek oogt.</strong></p><p></p>

De Bredase startup Wootbikes was één van de aanwezigen bij Bright Day #3. In de felle zon stonden twee heren van Wootbikes hun fietsen met houten stuur te presenteren. Ze begonnen met The Original, een zwarte fiets met een klein houten stuurtje. Daar zijn er enkele honderden van verkocht. De Carrea is hun nieuwe model, vernoemd naar wielrenner Andea Carrea (1924-2013). De fixie heeft eenzelfde 'old skool' uitstraling, met dezelfde groenblauwe kleur die Carrea's Bianchi-wielerteam in 1952 ook gebruikte.

Luganos van Schwalbe

Het frame van de Carrea is gelijk aan de zwarte originele Wootbike. De Wootbikes-frames worden gemaakt in de fabriek waar ook Gazelle zijn frames laat maken en zijn lekker licht. De wielen van de Carrea zijn gemaakt van lichtgewicht aluminium met Luganos-banden van Schwalde, die net als de kleur van het frame de Tour de France van 1952 eren. Vlotte sportbandjes waar je heerlijk op racet. Het achterwiel heeft een zogeheten flip-flop-hub waarmee je zelf kunt bepalen of je fixed gear of free wilt rijden. Even het wiel omdraaien en je wisselt je rijstijl zo om.

Naast het groenblauwe frame vallen ook het zadel en stuur erg op. Het natuurlijk gelooide leren zadel is door Wootbikes vormgegeven omdat ze racezadels liever mijden. "Die zitten eigenlijk nooit écht lekker", aldus Wootbikes tijdens Bright Day #3. En eerlijk is eerlijk: het Wootbikes-zadel mag er dan niet zo mooi uitzien als een Brooks-zadel, het comfort is een stuk beter dan het gemiddelde racezadel.

Van hout

Het houten stuur, dat de vorm heeft van de hoorns van een stier, is handgemaakt en opgebouwd uit zeventien lagen hout. De matte afwerking is enorm fijn en ondanks dat het stuur wat speling heeft - het blijft immers hout - voelt het heerlijk in de hand. Het voelt koel, biedt genoeg grip en ziet er gewoonweg heel gaaf uit. Of er ooit ééntje is gebroken? "Niet dat wij weten. Het blijft hout en dat kun je met veel kracht breken, maar het is stevig genoeg voor een ruige fietstocht", aldus Wootbikes. En nee, het stuur van mijn Carrea is ook niet gebroken.

De handrem bevindt zich aan de rechterkant van het stuur. Dat is even wennen, want je hebt er maar één en als je het stuut aan de lange uiteindes vastpakt, kun je niet zo snel bij de rem komen. Daarom is het aan te raden om tijdens een tocht door een drukke stad als Utrecht je handen niet in de racemodus te plaatsen, maar gewoon bij de basis van het stuur te houden. Zo kun je altijd snel remmen.

Op de weg

De Carrea is een enorm fijne fixie. De fiets pakt het beste van een racefiets - het stuur, frame en de banden - en combineert dit met een comfortabel en wat breder zadel en een ietwat hoger stuur dan normaal. Hierdoor zit je niet helemaal voorover gebogen, waardoor een ritje van vijftien minuten naar werk niet als een klein circuit hoeft aan te voelen. Als je het stuur liever wat lager hebt, is dit alleen een kwestie van wat ijzeren ringen onder het stuur halen.

Fietsen met de Carrea is gewoon no-nonsense. Geen versnellingen in de naaf waarbij je moeite moet doen om voor het stoplicht weer in z'n één te komen: gewoon, trappen en fietsen. Hij rijdt lekker stabiel en vlot en de mogelijkheid om 'm voor kort en lange ritten te gebruiken, is enorm handig. De fiets is ook nog eens lekker licht waardoor je 'm gemakkelijk op je schouder mee kunt nemen om 'm veilig op te bergen.

Doei wielen

Het veilig opbergen van de Carrea is sterk aan te raden, want anderen vinden 'm ook erg mooi. Dat merkte ik toen na een paar dagen mijn wielen inclusief banden werden gejat. Voor mijn huis, aan de drukste straat van Utrecht. Het frame, zadel, stuur en ketting hebben ze gelukkig laten liggen. Een toffe geste van Wootbikes: ze hebben mij kosteloos twee nieuwe wielen, banden en een leuke wijnfleshouder voor m'n Carrea opgestuurd. Nu nooit meer een nachtje buiten zetten.

En dan komt nog één van de tofste eigenschappen van de Carrea: hij kost maar 699 euro. En dat is voor zo'n unieke en fijne fixie een hele schappelijke prijs. Bij dezen is de Wootbike Carrea goedgekeurd door ondergetekende en mijn wielendief.

De Wootbike Carrea is via de website van Wootbikes te bestellen, zonder verzendkosten. Daar vind je ook de Wootbike Original, die een prijskaartje van 599 euro heeft.