Nieuws

Google Glass onder Nederlanders even populair als smartwatch

7 februari 2014 21:23

<p><strong>12 procent van de Nederlanders overweegt een Google Glass te kopen. Een even grote groep wil een smartwatch kopen. En jij?</strong></p><p></p>

Het wordt een interessante 'strijd' tussen de twee meest gehypte producten van 2014: Google Glass en iWatch. Je zou zeggen dat er in eerste instantie meer animo is voor smartwatches, die al langer op de markt zijn. En de horloges schreeuwen niet zo 'kijk mij nou eens' naar je directe omgeving. Maar niets is minder waar, blijkt uit een peiling onder Nederlanders door onderzoeksbureau GfK.

Het aantal Nederlanders dat een Google Glass overweegt aan te schaffen is op dit moment gelijk aan dat die een smartwatch wil kopen, namelijk 12 procent. Oftewel: 1 op de 10 Nederlanders ziet zichzelf wel met de Google-bril lopen. Geen slechte score voor Google. Maar goed, de prijzen zijn nog niet bekend.

De groep die zegt 'zeker geen smartwatch te kopen' is met 51 procent zelfs nog wat groter dan de groep afwijzers van de Google Glass (42 procent), maar dat heeft ermee te maken dat 14 procent van de ondervraagden 'het nog niet weet'.

Door vier fabrikanten zijn er in Nederland afgelopen jaar 4.297 smartwatches verkocht. Daarvan gingen ruim drieduizend in het laatste kwartaal over de toonbank. GfK presenteerde de onderzoeksresultaten eerder deze week tijdens een congres, waarvan vrijdag de video online verscheen.

Hoeveel Google-brillen er precies in Nederland zijn, is nog niet bekend. Officieel is de bril nog niet te koop. Hij is alleen voor 1500 dollar via Google verkrijgbaar voor een selecte testgroep van ontwikkelaars en creatieven. Onder de Bright-medewerkers zijn er nu twee 'glassholes': na freelancer Daniel heeft onze hoofdredacteur Erwin er nu ook eentje.


Lees ook:

Commentaar: Google Glass versus iWatch

Brildragers, Google Glass is er nu met monturen

Uitpakparty Google Glass

Eerste indruk: Google Glass