Elektrisch vliegen wordt nog dit decennium werkelijkheid

Elektrisch vliegen wordt nog dit decennium werkelijkheid

10-07-2013 07:57 Laatste update: 28-04-2018 11:28

Aerospacefabrikanten ontwikkelen hybride passagiersvliegtuigen die door elektromotoren stiller en schoner zijn.

Zelfs in de vroege dagen van de ontwikkeling van het vliegtuig werd al geëxperimenteerd met elektrische motoren voor aandrijving van de propellor. Maar elektrisch vliegen heeft dezelfde nadelen als elektrisch autorijden: je moet genoeg accu’s aan boord hebben om je bestemming te halen. Het enorme gewicht van de accu’s is met name voor vliegtuigen funest.

Fabrikanten Siemens en EADS demonstreerden vorige maand dat ze met een hybride vliegtuig - aangedreven door een combinatie van kerosine en elektriciteit - twee passagiers inclusief bagage over een afstand van 900 kilometer konden vervoeren. Het prototype vliegtuig werkt op dezelfde wijze als een hybride auto. Hij wordt primair elektrisch aangedreven en een kerosinemotor springt bij daar waar nodig. Het toestel zou nu al een brandstofbesparing van 25 procent opleveren en aanzienlijk stiller zijn.

Frank Anton, hoofd van de afdeling bij Siemens waar de hybride vliegtuigen ontwikkeld worden, denkt dat dergelijke vliegtuigen nog voor het eind van het decennium op de markt komen. Hoewel het in eerste instantie om kleine twee- tot vierpersoons passagiervliegtuigen zal gaan, voorziet Anton dat ook grotere passagierstoestellen voor 19 personen op korte termijn hybride zullen zijn.

EADS, het moederbedrijf van Airbus, werkt net zoals Boeing aan concepten van grote hybride of volledig elektrisch aangedreven passagiersvliegtuigen die honderden mensen schoner en efficiënter kunnen vervoeren. Maar deze concepten zullen de komende twintig jaar waarschijnlijk niet gerealiseerd worden.

De hybride van Siemens wel. Dat is te danken aan onder andere de grote capaciteitsverbeteringen op het gebied van accutechnologie. Siemens toonde in 2011 het eerste prototype van zijn hybride vliegtuig maar het toestel was te zwaar om praktisch te zijn. In twee jaar tijd wisten de ingenieurs dankzij verbeterde technologie de hybrideaandrijving met 100 kilo te verminderen waardoor het toestel nu wel praktisch inzetbaar is. Net zoals bij een hybride auto die tijdens het remmen stroom kan opwekken om de accu’s bij te laden, kan een hybride vliegtuig tijdens de daling stroom opwekken via de propellors. Voeg daar in de toekomst vleugels uitgerust met zonnepanelen aan toe en wellicht vliegen we straks helemaal elektrisch.

Dat laatste bewees The Solar Impulse, een vliegtuig op zonne-energie, afgelopen weekeinde. De Solar Impulse landde afgelopen zaterdag na een reis van maanden op New Yorks John F. Kennedy International Airport. De reis begon aan de westkust van de VS. Het revolutionaire vliegtuig op zonne-energie met een topsnelheid van ongeveer 70 kilometer per uur mag dan tergend traag vliegen, het heeft wel bewezen dat je dag en nacht kan vliegen op alleen elektriciteit gegenereerd uit zonne-energie.