Nieuws

Nederland kampioen in design met de meeste awards en Best of Show

11 juni 2013 14:47

<p><strong>Vijf keer goud, twaalf keer zilver en vijftien keer brons. Nederland schitterde op de European Design Awards.</strong></p>

Afgelopen zaterdag ging Nederland er met 32 van de 159 European Design Awards vandoor en staat daarmee bovenaan de lijst van landen die de meeste prijzen binnensleepten, waaronder ook de belangrijke Best of Show Award. Die ging naar het Rotterdamse Studio Dumbar, voor de nieuwe huisstijl van Alzheimer Nederland. Deze stichting creëert bewustzijn voor Alzheimer en andere vormen van dementie en zamelt geld in voor hoog noodzakelijk onderzoek. Maar het zijn moeilijke tijden en de huidige huisstijl bezat niet genoeg emotie om de concurrentiestrijd voor donaties aan te gaan.

Na met patiënten, hun familieleden en zorgverleners te hebben gepraat, creëerde Studio Dumbar een herkenbare huisstijl waarbij blinde vlekken delen van de letters laten verdwijnen. Die visualiseren de effecten van dementie, maar werden door sommige patiënten ook omschreven als een lichtbron of bron van hoop. De huisstijl ontving lovende reacties om de directe emotionele band die hij opwekt en werd daarom beloont met goud en de titel Best of Show.

Ook was er goud voor de labels op de bierflessen van SNAB door Buro Met, en voor de nieuwe website van het Rijksmuseum, waar we eerder over schreven, ontwikkeld door Fabrique. Laatstgenoemde viel ook met de app voor 9292 in de prijzen.

CLEVER°FRANKE won twee keer goud: voor The Consumer Barometer in de vorm van een datasfeer geïnspireerd op het sterrenstelsel waarmee onderzoek naar online en offline consumentengedrag door Google wordt gevisualiseerd, en met een interactieve installatie over menselijke cellen.

In60seconds ontving goud voor het Animation Sequence Project, waarvoor creatievelingen van over de hele wereld animaties instuurden van 10 seconden, beginnend en eindigend met een blokje van 250 pixels in het midden van het scherm. Achter elkaar geplakt verandert dat blokje in gebouwen, monsters en verliefde pandaberen.

Onder de opvallende projecten die zilver wonnen is de tentoonstelling It’s Art in the Game, de eerste tentoonstelling door een kleiner museum over gaming in de kunst. Strange Attractors ontwierp niet alleen de tentoonstelling, maar ontwikkelde ook twee nieuwe games die bezoekers veranderden van passieve kijkers in actieve spelers.

Kijk voor alle Nederlandse winnaars op de site van de European Design Awards.