Nieuws

Instagram nu volledig in desktop-browser te gebruiken

6 februari 2013 12:06

<p><strong>Wat begon als obscuur fotohoekje met geinig gefilterde plaatjes groeide uit tot populaire gigant. Jammer, maar onvermijdelijk.</strong></p>

Instagram is nu bijna volledig via je desktop-browser te gebruiken. Nadat de populaire foto-app vorig jaar door Facebook werd overgenomen, werden al online profielen toegevoegd. Dat maakte dat je foto's van vrienden kon bekijken, zelfs al had je geen smartphone met Instagram bij de hand. Dat concept is verder uitgewerkt. Wie nu de site van Instagram bezoekt, ziet net als in de app een complete timeline aan foto's, van nieuw naar oud. Je kan de kiekjes liken en er comments op geven.

Het lijkt een logische evolutie. Een sociaal netwerk dat niet altijd en overal te bekijken en te liken is, hoort niet in 2013 thuis. En toch was het juist de haast analoge charme die Instagram tot een succes heeft gemaakt, denk ik. Op Instagram vond je nooit de massa's onzinfoto's die mensen wel de hele dag doorspeelen via Facebook en Twitter. In plaats daarvan vond je kleine kunstwerkjes, door de maker zorgvuldig gekaderd en uiteraard van zo'n koddig filtertje voorzien.

En waar veel mensen Instagram in de eerste plaats met die fotofilters associëren, is het wat mij betreft het afgekaderde de succesfactor geweest. Facebook en Twitter bijbenen is haast een verplichting geworden. Instagram voelde ondertussen persoonlijker, kleiner, veel minder dwingend.

Facebook is met met meer dan een miljard gebruikers alom aanwezig, maar het knusse is er wel vanaf. En ook Twitter is populairder dan ooit. Kijk alleen al naar de grote hoeveelheid hashtags in de reclames tijdens de Super Bowl, een graadmeter voor de reclamewereld. De helft van de commercials tijdens het grootste sportspektakel van de VS bevatte zo'n hashtag.

Facebook heeft geen hashtags en werd slechts in acht procent van de Super Bowl-reclames genoemd. Op Facebook hebben bedrijven pagina's, die je kunt liken. Maar daar trappen jongeren niet meer in. Twitter, aan de andere kant, heeft hashtags, zodat je het makkelijk over bedrijven en merken kunt hebben. Dan gaat het niet meer over wat een bedrijf jouw wil vertellen, maar wat jij van het bedrijf of merk vindt. En Instagram? Die heeft ook hashtags, maar binnen de nieuwe web-view zijn die nog niet te gebruiken.

Nóg niet, tenminste. Ik denk dat het een kwestie van tijd is. Facebook is te groot om nog voor iedereen even tof en aantrekkelijk te zijn. Onvermijdelijk, iets is gewoon net wat minder leuk als je moeder en je oudoom meekijken. Dus: Instagram. Facebook's hippe, relatief kleine sociale netwerk. Visueel, alom bekend en mét hashtags.

Nu staat op de nieuwe site het home-symbooltje nog eenzaam in de linker bovenhoek. Ik verwacht daar snel een explore-tabje naast; om te zoeken naar hashtags, net als in de app. En daarna een foto-tabje: selecteer foto's uit je Facebook-albums, speciaal voor op Instagram. Ik ben benieuwd op welk punt Instagram in plaats van knus en uniek, het zoveelste verplichte nummertje wordt.