Nieuws

Hoe groter Spotify wordt, hoe meer verlies het lijdt

8 oktober 2012 09:38

<p><strong>Meer Spotify-gebruikers staat gelijk aan meer verlies. Dat beweert een analysebureau op basis van de jaarcijfers van de streamingdienst.</strong></p><p></p>

De jaarcijfers van Spotify zijn gepubliceerd door Privco, een bedrijf dat gegevens over niet-beursgenoteerde ondernemingen verkoopt. Een woordvoerder van Spotify heeft de jaarcijfers bevestigd. Privco beweert dat 98 procent van de inkomsten direct naar de platenmaatschappijen gaat en de overige 2 procent veel te weinig is om de overige bedrijfskosten te dekken. Dit betekent dat Spotify van de 187,8 miljoen euro omzet ruim 184 miljoen direct weer kwijt is. Daar komt nog eens bij dat de personeelskosten van de 311 werknemers zijn toegenomen: een kostenpost van in totaal 24,4 miljoen euro.

Meer gebruikers lost het probleem niet op. Want meer gebruikers betekent ook meer data, servers, royalties en mankracht. Ook zijn er veel gratis gebruikers: die leveren niets op maar kosten wel wat. Dat gat wordt momenteel niet opgevangen door betalende gebruikers en/of advertentiekosten.

Het is ook niet vreemd dat een - zelfs succesvolle - startup de eerste jaren verlies lijdt. Toch vindt Sam Hamadeh, directeur van Privco, dat Spotify drastisch de koers om moet gooien: "Het betaalmodel van royalties of het abonnementensysteem moet veranderen, want Spotify heeft duidelijk een slecht businessmodel. Eerstgenoemde gaat waarschijnlijk niet snel gebeuren, want royalties zijn de enige inkomstenbron uit muziekstreaming voor platenmaatschappijen. Om Spotify in leven te houden, moet het gratis luistermodel verdwijnen en een zware gebruiker bijvoorbeeld 25 in plaats van 10 dollar per maand gaan betalen."

Andere analisten vormen echter een andere mening op basis van de cijfers van Pivco. Zo denkt Glenn Peoples van Billboard.biz dat Spotify mogelijk al te groot is om te mislukken en internet-entepeneur Mikael Pawlo is al langer van mening dat hoewel Spotify veel geld nodig heeft om uit te breiden, het model zeker kan werken. Pawlo denkt dat Spotify geen miljarenbedrijf wordt, maar wel de kans heeft om de oude en verstokte muziekindustrie met een nieuw verdienmodel van de ondergang te redden.

Zou jij bereid zijn meer dan 10 euro per maand te betalen om Spotify in leven (en succesvol) te houden?

Update: Spotify meldt tegen Management Team dat ze vertrouwen hebben in het huidige verdienmodel: "We maken nog geen winst, maar dat hadden we ook niet verwacht als snelgroeidende start-up die zich in een agressieve groeifase bevindt en die flink investeert in lanceringen op nieuwe markten."