Nieuws

Hyundai begint dit jaar als eerste met waterstofauto’s voor Europa

28 september 2012 13:39

<p><strong>Waterstofauto’s combineren de voordelen van elektrisch rijden met het gemak van een benzine-auto.</strong></p><p></p>

Al veertien jaar werkt het Zuid-Koreaanse Hyundai net als veel andere automerken aan een waterstofauto. Hyundai durft het als eerste aan op de Europese markt en gaat in december een versie van hun ix35 SUV met brandstofcel produceren. Dat maakte het bedrijf bekend tijden de Paris Motor Show. De waterstof Hyundai heeft een tankinhoud voor 5,6 kilo waterstof; daar kan je 588 kilometer mee rijden.

Net als bij een elektrische auto worden de wielen van een waterstofauto door een elektromotor aangedreven. Maar waar elektrische auto’s vol zitten met (milieuonvriendelijke) batterijen die je bovendien moet opladen, hebben waterstofauto’s een brandstofcel. Zie het als een kleine stroomfabriek onder de motorkap. Wanneer waterstof en zuurstof worden toegevoerd, komt de elektriciteit voor de elektromotor vrij. Uitlaatgassen zijn verleden tijd; er drupt enkel water uit de uitlaat.

In de praktijk moet rijden in een waterstofauto ongeveer gelijk zijn aan rijden in een benzine-auto. Je hebt ook een tank, die vul je met een slang bij een tankstation. Prijzen worden ter stimulatie van de techniek kunstmatig laag gehouden; 100 kilometer op waterstof rijden kost in Europa 10 euro. Is je tank leeg, vul je die weer bij een tankstation, net zo snel als 'normaal'.

De automobilist hoeft zijn gedrag niet aan te passen door bijvoorbeeld dagelijks naar een stopcontact te moeten zoeken, zeggen voorstanders van de waterstofauto. Dat is in principe zo, al moeten er dan wel meer waterstoftankstations komen. Dan kom je op een kip-ei patstelling: wie gaat er waterstofauto’s kopen als je nergens kunt tanken, wie gaat er waterstoftankstations bouwen als er geen auto’s voor zijn.

Daar komt nog bij dat de waterstofauto zelf enkel schoon water uitstoot, maar het maken van waterstof is niet per definitie milieuvriendelijk. Dat gebeurt bijvoorbeeld aan de hand van elektrolyse. En zo is de waterstof zo schoon als de energie die voor het opwekken gebruikt is. Groot voordeel is wel dat waterstof het meest voorkomende element in het universum is. Dat kunnen we van fossiele brandstoffen als aardolie bepaald niet zeggen.

Wat de ix35 in waterstofuitvoering moet kosten is nog niet duidelijk, wel zou er al Nederlandse interesse voor de auto zijn. In 2015 hoopt Hyundai duizend van deze auto's op de weg te hebben. Daarna willen ze er nog tienduizend maken.