NASA zet groot in op commerciële ruimtevluchten

NASA zet groot in op commerciële ruimtevluchten

06-08-2012 08:46 Laatste update: 28-04-2018 16:38

NASA investeert 1,1 miljard dollar in commerciële ruimtevaart en wil binnen vijf jaar astronauten de ruimte in sturen met commerciële ruimtevoertuigen.

NASA's Marsrover Curiosity is vanochtend om 1 minuut over half acht met succes op Mars geland. De succesvolle landing van de 2,5 miljard kostende Marsrover Curiosity was echter niet het enige belangrijke nieuws dat de NASA naar buiten bracht. NASA maakte ook bekend dat ze groot gaan inzetten op commerciële ruimtevaart door 1,1 miljard dollar in de bedrijven SpaceX, Boeing en Sierra Nevada te investeren.

NASA wil dat de bedrijven commerciële ruimtevaartplatformen ontwikkelen die op de korte termijn de lancering van astronauten van NASA overneemt. SpaceX, Boeing en Sierra Nevada moeten daarvoor zowel de raketten als de lanceerplatformen zelf ontwikkelen, waarmee de lancering van astronauten aanzienlijk rendabeler moet worden voor NASA.

De bedrijven krijgen tot eind mei 2014 de tijd om hun plannen te ontwikkelen en te testen. Daarna zullen de eerste testvluchten gemaakt worden met astronauten aan boord die als demonstratie in een baan rond de aarde zullen vliegen. NASA zal astronauten daarna op contractbasis door deze bedrijven laten vervoeren voor toekomstige ruimtemissies naar onder andere het International Space Station.

Twee maanden geleden bewees SpaceX dat de commerciële ruimtevaart deze taken van overheidsinstanties zoals NASA prima kan overnemen. Toen werd het eerste commerciële ruimteschip Dragon binnengeloodst door astronaut Kuipers om vracht af te leveren aan het ISS.

SpaceX, Boeing en Sierra Nevada zullen in de toekomst hun diensten ook aan andere klanten mogen aanbieden. Niet alleen wetenschappelijke missies maar ook commerciële missies zullen baat hebben bij de deze versnelde ontwikkeling van de commerciële ruimtevaart, zoals die van startup Planetary Resources die asteroïden willen mijnen voor grondstoffen.

Het zelfde geldt voor het ruimtevaart-toerisme. Nu moet je nog flink in de buidel tasten als je in de nabije toekomst een retourtje ruimte wil mee maken met bijvoorbeeld Virgin Galactic. Maar die prijzen zouden weleens sneller kunnen dalen dan gedacht omdat steeds meer bedrijven zich storten op de ontwikkeling van de commerciële ruimtevaart.